Tíživá láska Eleny Ferrante. Román italské bestselleristky jako rozhlasová četba
Další kniha spisovatele či spisovatelky píšící pod pseudonymem Elena Ferrante se dočkala rozhlasového zpracování. Po románech Dny opuštění a Temná dcera se od 17. května na Dvojce můžete zaposlouchat do příběhu Tíživá láska.
Jak už název Tíživá láska napovídá, prvotina Eleny Ferrante, autorky světového bestselleru Geniální přítelkyně, nemá nic společného s romantickou idylou milostného románu. Většina motivů, které autorka rozvíjí v dalších dílech, včetně své slavné tetralogie, se objevuje už v tomto debutu. Ať už jde o snahu odpoutat se od rodinných vazeb, neapolského dialektu a nižší společenské vrstvy, ze které hlavní hrdinka Delia pochází, o komplikovaný vztah k matce a v neposlední řadě o problematiku domácího násilí.
Román začíná záhadnou smrtí matky, kterou se Delia snaží rozplést a pochopit. Není totiž jasné, zda šlo o nešťastnou náhodu, sebevraždu, nebo cizí zavinění. Delia se vrací do rodné Neapole, aby vyklidila matčin byt, prochází známými místy, která v ní probouzejí vzpomínky na minulost, na dobu, kdy byla malou holčičkou, která pozorovala záhadný a nepochopitelný svět dospělých. Reálné zážitky jí tehdy splývaly s představami vyvolanými bujnou dětskou fantazií. I nyní, po mnoha letech, Delia nedokáže zcela ostře rozeznat hranici mezi skutečností a snem, mezi tím, co se doopravdy stalo a co se mohlo stát.
Setkává se se strýcem, laskavým a starostlivým, avšak sešněrovaným zažitými stereotypy, s žárlivým a násilnickým otcem, s kamarádem z dětství, jehož otec, dotěrný matčin nápadník, byl příčinou mnoha hádek mezi rodiči, které zpravidla končily ranami pěstí. Právě tento podivín, který se z elegána s vybraným chováním dokáže během okamžiku proměnit ve vulgárního, oplzlého starce se sklonem k fetišismu, byl nejspíš posledním člověkem, který Deliinu matku viděl naživu.
Postupně si z útržků dialogů a vzpomínek Delia začíná skládat, co bylo příčinou a co následkem, co způsobilo, že se až do poslední chvíle nedokázala svojí matce skutečně přiblížit a porozumět jí. Až díky této neplánované cestě do minulosti i vlastního podvědomí dokáže přijmout, co si po léta odmítala připustit, a může se konečně smířit sama se sebou.
Související
-
Elena Ferrante: Dny opuštění
,,Jednoho dubnového odpoledne, sotva pár minut po obědě, mi manžel oznámil, že mě opouští.“ Cesta do světa opuštěné ženy od autorky Geniální přítelkyně. Čte Lucie Žáčková.
-
Elena Ferrante: Temná dcera. Čte Helena Dvořáková
Drásavý pohled do nitra ženy. Jeden nesmyslný čin, kterého se hlavní hrdinka během dovolené dopustí, způsobí řetězec událostí, na jejichž konci si snad dokáže odpustit.