Když se elektronika s poezií snoubí. Tipy (nejen) pro jazzové fajnšmekry

10. květen 2020

V časech celonárodní karantény u nás nevycházejí nové jazzové tituly. Přesto dva digitální labely vydaly tři tituly, jež by hudebním fajnšmekrům neměly uniknout, byť se nejedná o čistokrevný jazz.

Česko-rakouské trio Poisonous Frequencies je na novince The Prague Tapes (Meteorismo Records) posíleno o Hanse False, rakouského turntablistu, čili „hráče na gramofony“. Jde o druhé album tria, které tvoří Falsův krajan, bubeník Didi Kern, kytarista Tomislav Federsel a Petr Vrba, trumpetista a kouzelník s elektronikou. Posluchače čeká dobrodružný výlet do hájemství roztodivných zvuků, radikální improvizace, drtivých i niterných ploch a vinylového třeštění.

zaškrábnutí

Nesmírně agilní label Polí5 vydal dvě alba, jež spojují experimentální hudbu s neméně experimentálními básnickými texty. Skladatel (a producent Českého rozhlasu) Michal Rataj se spojil se spisovatelem a performerem Jaromírem Typltem a společně natočili Zaškrábnutí. Elektroakustická hudba s prvky ambientu, industrialu, noise, nu-jazzu a minimalismu se zde pojí se slovem vskutku kongeniálně. Živá elektronika a ozvučené objekty, vrstvená deklamace textu, proměnlivá dynamika, místy až mysteriózní nálada, to vše v některých skladbách umocňují kytarista Ivan Boreš, Marek Kimei Matvija s japonskou bambusovou flétnou šakuhači a basák Tomáš Liška.

solmizační variace.jpg

Vyšel také bezmála čtyři roky starý záznam koncertu v Libeňské synagoze, na němž zazněla hudební adaptace vizuální poezie Jana Faixe Solmizační variace. Ty vznikly tvůrčími hrátky se slabikami do, re, mi, fa, sol, la, si. Podstatnou stopáž vyplňují Solmizační variace pro vokální, instrumentální a fonogestické trio, kdy devět aktérů (například zpěvačka Aida Mujačić, houslistka Anna Romanovská-Fliegerová či Vojtěch Procházka s indickým harmoniem) improvizuje podle básní, jež tak slouží jako grafické partitury. Snoubí se tu minimalistické, barokní a avantgardní postupy, hlasy jsou místy až kantátově vedeny. Nechybí ani čistě instrumentální improvizace, a to v podání Jana Kyncla (tenorsax) a bendžistů Tomáše Miky a Iana Mikysky.

autor: Jan Hocek
Spustit audio

Více o tématu