Píseň z odpadkového koše. Fejeton spisovatelky Zuzany Dostálové
Je to jen pár dnů, co jsem procházela Prahou, konečně zbavena strachu z koronaviru. Ne zcela, ale o dost určitě. Počet nemocných klesá, nemocnice mohou volněji dýchat, děti se vracejí do škol a počasí tuhle zlepšující se náladu jen umocňuje.
Podél domů rozkvétaly stromy a na záhonech předzahrádek se červenaly tulipány. Přešla jsem na druhý chodník, zastavila se před přechodem a čekala, až mě nějaký řidič pustí. Otočila jsem se mírně doprava a vyhodila do odpadkového koše kapesník. Pylová sezona totiž už dávno začala, a s ní i moje alergie.
Na odpadkovém koši ležela gramofonová deska. Jen tak v jemném igelitovém obalu. Přebal se třpytil v jarním slunci a na červené vinětě nebylo nic k přečtení. Musela jsem se naklonit. Vzápětí zatroubilo auto. Řidič byl galantní, ale já mu omluvným gestem naznačila, že přecházet nebudu. Naklonila jsem se nad koš znovu a zaostřila. Bratříčku, zavírej vrátka, přečetla jsem, a zarazila se. Jistěže mi došlo, o co jde. A jistě nejsem jediná, tedy doufám, komu by to došlo. Že to bude ale v čase, kdy společnost řeší výbuchy muničních skladů ve Vrběticích, do kterých byli zapojeni příslušníci ruské tajné služby, kdy český prezident tuto hypotézu nepřekvapivě zpochybňuje, a dokonce v měsíci, ve kterém se Karel Kryl narodil, mi přišlo v dané chvíli víc než přízračné. Zároveň symbolické a svým způsobem uklidňující. Protože Karel Kryl je ikonou. Symbolem boje proti totalitní moci. Proti lži. A rovnováha, přinejmenším mentální, a výzva, jak a proč je důležité rozlišovat dobro od zla, by měly být nutností za každých okolností.
Další auto zastavilo. Na řidiče jsem se usmála a opět s omluvou naznačila, že zůstávám. Poklepal si na čelo a šlápl na plyn. Nechala jsem odjet poslední auto a přešla přes přechod. Ohlédla jsem se. Jednou, dvakrát. Možná deska někomu překážela, možná dotyčnému přestal hrát gramofon, a třeba majitel neměl srdce ji odhodit přímo do koše. V dobrém úmyslu desku jen tak odložil, a doufal, že někomu ještě poslouží. I já v to doufala. Věřila jsem v dobrý úmysl předchozího majitele. Ale i budoucího. Protože ten, kdo si ji vezme, udělá alespoň dobrý skutek.
Cestou zpátky jsem kráčela tou samou trasou. Už z dálky jsem vyhlížela odpadkový koš a možná si trochu přála, aby tam ještě ležela. Tentokrát bych si ji, ač nemám gramofon, vzala. Vlastně jsem na to myslela celou dobu. Ona si totiž to odložení nezasloužila. A nejen ona. My všichni, naši předci. Auta jezdila přes přechod se stejnou intenzitou, slunce ještě pálilo do očí a opíralo se do odpadkového koše. Kamenného odpadkového koše, na kterém ještě nedávno ležela gramofonová deska.
Související
-
Bratříčku, zavírej vrátka! Skoro celý náklad elpíčka Karla Kryla skončil rozřezaný cirkulárkou
Před 52 lety vznikla deska, která se stala symbolem doby. Jejím autorem byl Karel Kryl. Píseň ‚Bratříčku zavírej vrátka‘ složil za dvě hodiny. Napsala Michaela Spáčilová.
-
Celý život se zabýval biblickými tématy, říká o Karlu Krylovi...
Nový a neobvyklý pohled na legendárního českého písničkáře Karla Kryla přináší film Bratříček Karel od polské režisérky Krystyny Krauze. Osmdesátiminutový dokument ...
-
Popularitu mu přinesl až Bratříček. V roce 1968 Karla Kryla skoro nikdo neznal
S okupací 1968 je zásadně spojené jméno zpěváka Karla Kryla. Přitom paradoxně v tom roce Kryl nijak známý nebyl a popularitu mu přinesla až píseň Bratříčku, zavírej vrátka.