Bomsori Kim má Prahu ráda

19. srpen 2018

Mladá jihokorejská houslistka Bomsori Kim vystudovala Národní univerzitu v Soulu a ve vzdělání dále pokračovala na Juilliard School v New Yorku. Uspěla v řadě mezinárodních soutěží, mimo jiné v Mezinárodní soutěži P. I. Čajkovského v Moskvě. V Praze vystoupila v roce 2016 s Daegu Symphony Orchestra, letos v září předvede své umění jako komorní hráčka v rámci Debutového dne Dvořákovy Prahy.

V roce 2016 jste zaznamenala velký úspěch v Mezinárodní soutěži Henryka Wieniawského v Poznani. Vedle druhého místa jste si odnesla cenu kritiků a další zvláštní ceny. Jak na tuto soutěž vzpomínáte?

Žádná soutěž není snadná. Stojí vás hodně úsilí, času a energie. Ale někdy si ta soutěžní klání užíváme. Ptáte se proč? Kvůli publiku. A Wieniawského soutěž byla v tomto ohledu mimořádná. V Polsku se lidé o klasickou hudbu zajímají a mají ji velmi rádi. Vždyť si vezměte, že jejich letiště nesou jména významných polských skladatelů: to ve Varšavě Fryderyka Chopina a v Poznani Henryka Wieniawského. I to je doklad toho, jak si váží klasické hudby. Od prvního kola v Poznani až po galakoncert jsem nepřestávala žasnout, jak posluchači reagují a jak dokážou hudbu vnímat.

Díky Wieniawského soutěži jste se stala v Polsku velmi známou. Letos tam vystoupíte na mnoha koncertech…

Ano, jsem v Polsku známá! Soutěži byla totiž věnována taková pozornost – třeba televize ji vysílala v hlavním čase –, že mě lidé oslovovali na ulici i v dopravních prostředcích. Až mi to připadalo zvláštní, přece jen jsem byla v cizí zemi. I proto jsem tak vděčná, že se mohu do Polska vracet.

Bomsori Kim

Dokonce jste natočila CD s Varšavskou filharmonií a Jackem Kaspszykem…

Bezprostředně po soutěži jsem vystoupila s Varšavskou filharmonií. Dirigent Jacek Kaspszyk i hráči mě přijali tak vřele, že se to odrazilo i na našem společném koncertu. Moc se nám povedl! Nu a po několika měsících mi navrhli, abych s nimi natočila své debutové album s houslovými koncerty Wienawského a Šostakoviče. Tohle CD, které vydali Warner Classics International, je pro mě velmi důležité.

V listopadu zahrajete v pražské Smetanově síni s Poznaňskou Filharmonií a dirigentem Łukaszem Borowiczem Wieniawského houslový koncert, který jste se naučila v devíti letech. Vystupovala jste již v Praze?

Ano, ve Smetanově síni jsem již hrála v roce 2016 s Daegu Symphony Orchestra a dirigentem Julianem Kovačevem. Tehdy to byl Mendelssohnův houslový koncert a bylo úplně vyprodáno. Ohlas publika tomu nasvědčoval. Byl tak vřelý, tak nadšený… Ani vám nemusím líčit, jak se těším, že se do Smetanovy síně s její báječnou akustikou a nádherným interiérem zase vrátím.

Ovšem pražské publikum vás ještě předtím pozná jako komorní hráčku na festivalu Dvořákova Praha. Kromě jiného budete hrát skladby Eugena Ÿsaye. Tento skladatel byl i fenomenálním houslistou s mimořádnou technikou. Jak obtížné jsou jeho skladby pro současného houslistu?

Především chci zdůraznit, že je pro mě vzrušující a velká čest mít na tak prestižním festivalu, jako je Dvořákova Praha, svůj debut. Zahraji Sonátu č. 3 a Caprice d’Etude de Valse od Ÿsaye a Schumannovu Sonátu č. 1. Ÿsaye byl ve své době legendární houslista a jeho sonáty, které složil, byly inspirovány Bachem. Jeho Třetí sonáta je velmi poetická, probouzející fantazii a pro houslistu je dost náročná. Caprice d’Etude de Valse napsal původně Saint-Saens pro klavír. V téhle skladbě je patrná Ÿsayova schopnost převést původně klavírní skladbu do virtuózně brilantní houslové techniky.

Bomsori Kim

Na Debutovém koncertě Dvořákovy Prahy s vámi vystoupí známý český klavírista Lukáš Klánský. Už jste ho někdy slyšela hrát? Je považován za velmi citlivého partnera v komorní hře. Jak se těšíte na společné vystoupení v Schumannově Sonátě pro housle a klavír č. 1 a moll?

Slyšela jsem jeho nahrávky na YouTube. Ano, souhlasím s vámi. Je to velmi pozorný a dobrý komorní partner, protože je velmi citlivý vůči svým hudebním partnerům a dokáže jim naslouchat. Schumannova sonáta je ohromná skladba pro housle a klavír, protože je založená na dobře vybalancované a nádherné konverzaci dvou hudebních nástrojů.

autor: Alena Sojková
Spustit audio

Více o tématu