Archa Dagmar Voňkové je provždy inspirativní album

15. únor 2021

Archa Dagmar Voňkové obsahuje písně, roztroušené na různých albech. Vedle jejích písní většina současné produkce povážlivě šedne...

Přiznám se, že nepatřím k zastáncům jakýchkoli aranžmá, zvlášť když se týkají osobnosti tak originální a nenapodobitelné, jako je kytaristka a skladatelka Dagmar Voňková. Jenže není aranžmá jako aranžmá. To, co se zrodilo v pražském divadle Archa v roce 2018, je počin, který se neopakuje jednou za rok, ani za pět let. Abych byl konkrétní, naposledy jsem něco podobně zásadního zažil na albu Zvon Ivy Bittové v roce 2012. Zajímavé je, že i tehdy se kolem nejoriginálnější české zpěvačky objevila jména, jež čteme na Arše: Beata Hlavenková, Lenka Dusilová, Oskar Török, Petr Ostrouchov. Stručně řečeno, muzikanti, kteří v hudbě hledají otisk duše... V obou případech byly písně výjimečných autorek okořeněny novým aranžmá, které není typickou omáčkou, na níž jsme zvyklí u komerčních symfonických projektů. Naopak, obě alba zaujala přidruženou zvukovou kvalitou, která písním vdechla nečekaně vrstevnatý rozměr.

Dagmar Andrtová-Voňková

Bittovou s Voňkovou sbližuje i podobně transcendentní vnímání světa, nespoutaně živelný muzikantský projev a jakýsi šestý smysl, který jim velí zpívat o důležitých věcech. Archa Dagmar Voňkové obsahuje písně, roztroušené na různých albech. Mohli bychom vlastně přemítat o jakémsi „best of“, kdyby to slovo nemělo v případě mystického neofolku Voňkové poněkud trapnou příchuť. Její tvorba není opulentní, ale každá kompozice má svůj nezastupitelný význam.

Nejvíc mě překvapilo, že písně Voňkové v novém ansámblovém kontextu a instrumentálním hávu neztratily svou vzácnou naléhavost, animální sílu a magickou auru. Aranžérská práce Doroty Barové, Marcela Bárty, Jiřího Slavíka a dalších se vždy nesla v duchu pokorné a citlivé reflexe originálu. Výsledný sound těší nekřiklavou barvitostí, která vždy cílí na nejdůležitější emoce a různými cestami podporuje obsah zpívaného textu. Můžeme hovořit o vzácném souznění, niterné komunikaci a jednotné synergii. Ukázalo se, že legendární písně Voňkové mají tolik energie a dravosti, že vedle nich většina současné produkce povážlivě bledne a šedne.

Jistě. Stáří není jen numerický počet let, ale hlavně stav mysli. Archa Dagmar Voňkové je, měřeno takovým prizmatem, vlastně teprve mladá a provždy inspirativní.

autor: Milan Bátor
Spustit audio

Související