Žít volně a nevázaně. Oscarová Země nomádů v českých kinech

25. červenec 2021

Filmy, hýčkané na festivalech, málokdy vyprodají kinosály. To bude i případ Země nomádů, ta však dokáže na rozdíl od jiných festivalových produktů skutečně oslovit.

Film odráží jak dopad hospodářské krize z roku 2008, tak s ní související zákruty lidské psýchy. Rozhodnutí stát se kočovníkem (neboli nomádem), člověkem nikde napevno neusazeným, vyhledávajícím příležitostné výdělky, zajímalo filmaře odjakživa. Zjišťovali pletiva motivací, ať již převažovaly sociální příčiny (jako v Hroznech hněvu), nebo se jednalo o jakousi niternou potřebu (což ukazuje například Strašák). 

V Zemi nomádů vypozorujeme kombinaci obou prvků: ústřední hrdinku Fern přiměla ke kočovnictví nejen ztráta dosavadní práce, ale také osobní záležitosti – vedle skonu manžela to byla celoživotní touha zůstat nezávislá a vymanit se z rodinné rutiny. Však také odmítá označení bezdomovec – říká, že ona přece domov má (a myslí tím obytné auto), vzdala se jedině domu.

Frances McDormandová (druhá zprava) a režisérka Chloé Zhao (uprostřed) při natáčení snímku Země nomádů

Postavu Fern s mimořádnou působivostí ztělesnila Frances McDormandová (a získala za ni svého v pořadí již třetího Oscara!), jejíž jadrné hrdinky si můžeme pamatovat z Farga a dalších tragikomedií bratří Coenů, a přidala si též úlohu spoluproducentky – jednak ji zaujala kniha Jessiky Bruderové, jednak oslovila původem čínskou režisérku Chloé Zhaovou, neboť byla nadšena jejím předchozím filmem.

A práce takříkajíc domácká, mimo velká studia a olbřímí rozpočty, se vyplatila: Země nomádů uspěla jak v Evropě (zvítězila na benátském festivalu), tak při udělování Oscarů (získala tři nejdůležitější – za nejlepší film, nejlepší režii a nejlepší ženský herecký výkon).

Vznikl totiž film, který rozhodně nevychutnáme na televizní obrazovce, protože až předvedení na velkém plátně dovolí, abychom se oddali poezii v zásadě bezdějového příběhu, abychom nasáli vůni dálav, tak působivě předestřených. McDormandová úžasně vklouzla do své hrdinky, je uvěřitelná při krátkodobých brigádách i v okamžicích, kdy se zabydluje mezi kočovníky. Opakovaně si uvědomí, že být připoutána k jedinému trvalému místu jí už nikdy nebude vyhovovat, proto odchází od sestřiny rodiny i od muže, s nímž se skamarádila, ale který se coby novopečený dědeček vrátil ke svým blízkým.

Chloé Zhao, režisérka filmu Země nomádů, který se stal vítězným snímkem 93. ročníku Oscarů

Země nomádů, prodchnutá proudy pozitivní energie a víry v člověka, se vědomě vzdala jakýchkoli vypravěčských atrakcí, je to vlastně monotónně plynoucí příběh o nekonečném a vlastně bezcílném putování. Neodehrají se tu žádné konflikty ani náhlá překvapení. Převažuje řekněme smířenost s daným stavem, svého druhu hrdost na zvolenou podobu osobní svobody. A oceníme, že se autoři vyhýbají idylizaci, byť zdůrazňují ochotu vzájemně si pomáhat.

I v obraze převažují pošmourné záběry mnohdy malebných scenerií. Být nomádem prostě předpokládá zříci se civilizačních vymožeností a přijmout životní minimalismus jako princip existence, aniž by člověk rezignoval na vnímání krás v přírodě i lidech kolem sebe.

autor: Jan Jaroš
Spustit audio

Související