Směšnost a hrůznost jsou sestry. Edgar Ladislava Klímy ve Strašidelném létu na Dvojce

14. červenec 2021

Strašidelné léto na Dvojce se jistě neobejde bez díla českého ekvivalentu Edgara Allana Poea. Poslední vydané dílo Ladislava Klímy – jednoaktová hra Edgar z roku 1928 svým názvem dokonce ke slavnému americkému spisovateli odkazuje.

Není divu. Zakladatel moderního hororu byl Klímovým oblíbeným autorem. Oba je spojoval i destruktivní alkoholismus. Na rozdíl od Poea se však Klíma za svého života nedočkal většího uznání. Většina jeho děl byla vydána posmrtně a celý život se potýkal s hmotným nedostatkem, ze kterého však brzy učinil životní styl.

Ladislav Klíma (1878–1928) se plně oddal studiu filozofie a nejrůznějším experimentům na sobě samém, mystifikacím a autostylizaci. Opovrhoval penězi a psaní pro něj často znamenalo jen nutné zlo pro zajištění obživy. A přesto vnesl do české literatury originální, zcela nekonvenční umělecký styl. Jednoaktovka Edgar, kterou pro rozhlas upravil v devadesátých letech dramaturg Pavel Minks, je perfektní ukázkou Klímovy tvorby. Letošní Strašidelné léto na Dvojce hru uvádí v neděli 25. července.

Simona Stašová

Posluchač zastihne hlavního hrdinu Edgara v obětí s milenkou Viktorií. Záhy se ale ukazuje, že temným stínem jejich vztahu je Edgarův děd Benedikt. Přestárlý zlomyslný, ale také velmi bohatý stařec pronásleduje Edgara ve snách i po své smrti. A nejen ve snách. Edgarovi a s ním i posluchači se rychle začne rozplývat hranice mezi snem a bděním, mezi realitou a fikcí. A právě odtud pramení ona hororová podstata příběhu. Jednoznačně ji přiživuje i rozhlasový výkon Jiřího Holého – představitele monstra, který fyzickou odpornost a hnus, o nichž se ve hře mluví, dokázal převést do čistě akustické, o to strašidelnější polohy.

Téměř sto let po Klímově smrti nás může překvapit, jak aktuálně vyznívá jeho nadsázka a ironie odkazující k červené knihovně.

Klíma jde však ještě dál a děsivou atmosféru typicky mísí s komičností. V tomto i jiných dílech je často fascinován kýčem. Téměř sto let po Klímově smrti nás může překvapit, jak aktuálně vyznívá jeho nadsázka a ironie odkazující k červené knihovně. Některé dialogy by dnes mohly směle konkurovat venezuelským telenovelám. Výsledkem je hrůzná groteska. Toho si byli vědomi i dramaturg a režisér, když do prologu hry vetknuli Klímovu úvahu ze slavné novely Jak bude po smrti: „Myslím ostatně nesměrodatně v duši své kramářské, že směšnost a hrůznost jsou sestry, rub a líc jedné a téže věci: že kořeny vší hrůzy spočívají v mystériu komičnosti a naopak, že v nejhlubší hloubi směšnou jest jen hrůznost, jen každý strach; že svět jest jen bezedně hlubokou a féerickou hrůznou groteskou.“

Tíživou atmosféru umocňuje další Klímovo filozofické téma. Tím je vůle. Edgar bojuje s vlastní vůlí a snahou vymanit se z dědova vlivu a sklonů k páchání zla. Jak se mu to podaří, se dozví posluchač v závěru rozhlasové hry. 

autor: Gabriela Míšková
Spustit audio

Související