Proč Višňový sad? Protože je to mistrovské dílo!

20. prosinec 2020

Slavný Višňový sad Antona Pavloviče Čechova je první dramatickou premiérou roku 2021 na Vltavě.

Děj jedné z nejslavnějších her všech dob není složitý. Statkářka Raněvská se vrací z pařížského pobytu na své panství. To je beznadějně zadluženo a má se prodat v dražbě. Nabízí se však cesta k záchraně – vykácet sad, který staré panské sídlo obklopuje, a pozemky pronajmout chatařům. Ale pro Raněvskou a jejího bratra je nádherný sad to nejcennější na celém panství a nadělat z něj parcely jim připadá barbarské.

Čechovovy hry jsou prosté i složité. Během banálních, často dokonce trapných situací se s tragikomickou osudovostí rozhoduje o životě hrdinů příběhu. Každou postavu, každou situaci nám předkládá z několika úhlů pohledu. Tak nám dovolí mnohé pochopit, mnohému se vysmát a nad mnohým ustrnout. Proto Čechov neustále přitahuje inscenátory a diváky po celém světě. Višňový sad, který mnozí považují za Čechovovo nejlepší dramatické dílo, se teď v režii Aleše Vrzáka vrací na rozhlasové jeviště. Můžeme znovu prožít příběh, který se točí kolem prodeje jednoho zanedbaného statku a který je plný zmarněných, a přitom tak komických osudů jeho obyvatel. Příběh, který nabízí nejasné odpovědi na otázky, které nám klade moderní svět. Co je krásné a co je praktické, co je potřebné a co užitečné, co je zvažování a co je nerozhodnost? Vypráví o síle, o únavě ze světa, o cti a podvodech, o trapnosti, o nadějích, o iluzích, o touze se dorozumět a snad nejvíc o lásce.

Natáčení černé komedie Bulhar, Aleš Vrzák

Višňový sad je posledním velkým Čechovovým dílem, v době, kdy jej psal, byl už těžce nemocný. Premiéru měla hra v Moskvě 30. ledna 1904 k autorovým 44. narozeninám, půl roku před jeho smrtí. Na premiéru později vzpomínal Konstantin Stanislavskij: „Oslavy vyzněly důstojně, ale zanechaly tíživý dojem. Bylo nám jako o pohřbu. Představení samo mělo jen průměrný úspěch.“

Jakkoliv jména Stanislavskij, Němirovič-Dančenko a Čechov bývají vyslovována jedním dechem, je známo, že vztahy autora a inscenátorů nebyly úplně idylické. „Není to vlastně drama, ale komedie, místy dokonce fraška, a bojím se, že mi Němirovič-Dančenko dá co proto,“ stěžoval si Čechov v dopise z 15. září 1903 M. P. Alexejevové. A o něco později své ženě Olze Knipperové, přední člence MCHATU, psal: „Proč je na plakátech a v novinových inzerátech moje hra tak vytrvale označována za drama? Němirovič a Stanislavskij nevidí v mé hře vůbec to, co jsem napsal, a já jsem ochoten jakkoliv odpřisáhnout, že oba ani jednou moji hru pozorně nepřečetli.“ Stanislavskij ve svých vzpomínkách oponoval: Čechov se nikdy neuměl kriticky dívat na své hry a poslouchal s velkým zájmem, a dokonce s údivem názory jiných lidí. Nejvíc ho překvapovalo a do smrti se nemohl smířit s tím, že jeho Tři sestry a později Višňový sad jsou tíživá dramata ruského života. Byl upřímně přesvědčen, že je to veselá komedie, téměř fraška. Nepamatuji se, že by kdy s takovým zápalem hájil svůj názor jako na schůzi, kdy poprvé uslyšel takové mínění o hře.

03598176.jpeg

Českou inscenační tradici zásadně ovlivnily vynikající překlady Leoše Suchařípy. Konkrétně pro uvádění Višňového sadu bylo důležité jeho nastudování režisérem Janem Kačerem v Činoherním klubu z října roku 1969. Další průlomovou inscenací byly v roce 1982 Rajmontovy Tři sestry v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. Alespoň jednu z Čechovových her osobitě interpretovali mnozí významní čeští režiséři (Otomar Krejča, Ivo Krobot, Petr Lébl či Vladimír Morávek). Na otázku, proč se k Čechovovi a konkrétně k Višňovému sadu vracet, odpověděl v roce 1974 italský režisér Giorgio Strehler: „Višňový sad? Kdyby se mne dnes někdo s podivením zeptal ‚proč‘, odpověděl bych velmi prostě: Protože Višňový sad je mistrovské dílo.“

Pro rozhlasovou inscenaci přizval Aleš Vrzák ke spolupráci mistra zvuku Tomáše Pernického a skladatele Jana Trojana. Do hlavních rolí obsadil Tatianu Dykovou, Ondřeje Vetchého, Ondřeje Brouska, Terezu Dočkalovou, Jaroslava Satoranského, Báru Hrzánovou či Jana Dolanského.

Spustit audio

Související