Nesentimentální pohled na Jana Wericha

20. říjen 2020

„Měl učit na herecké škole, režírovat, psát. Měl toho víc natočit,“ napsal před lety Miroslav Horníček, když se zamýšlel nad životem Jana Wericha. Herce, jehož nejlepší tvůrčí léta poznamenal střet s dvěma totalitami: nejprve s nacistickou a později s komunistickou. Letošní poslední říjnový den to bude už čtyřicet let, co Jan Werich zemřel. Nesentimentální pohled na velkého českého umělce nabídne 30. října Archiv Plus.

Před tou první totalitou utekl Werich (1905–1980) za oceán, s tou druhou se snažil po svém nějak vycházet, najít si prostor pro realizaci. Do určité míry se mu to povedlo a dochovaná korespondence s Jiřím Voskovcem dokládá, na jaké kompromisy musel přistoupit. Miroslav Horníček to vyjádřil přesně: generace našich rodičů a prarodičů, ale i našich dětí a vnuků byly a jsou ochuzeny o desítky divadelních představení nebo filmů, které mohl Werich režírovat. Mohl napsat víc knih a natočit víc filmů. Jaký by byl Werich učitelem, můžeme jen odhadovat; ne každý herec „od Pánaboha“ je stejně tak nadaným učitelem, schopným předat něco ze svého umění dál.

Jan Werich a Jiří Voskovec u mikrofonu Československého rozhlasu.jpeg

Bez „mouder“

Jan Werich zemřel před čtyřiceti lety. Za tu dlouhou dobu bylo už vydáno prakticky vše, co bylo možné spojit s jeho jménem: vzpomínky přátel, dopisy, zapomenuté nahrávky. Werichův životní příběh přesto stále láká historiky i publicisty. Patří k nim i redaktorka Veronika Kindlová, která v rozhlasovém archivu vyslechla desítky hodin historických záznamů s hlasem Jana Wericha, ale také rozhovory s jeho hereckými kolegy. Hledala zajímavé a málo známé nahrávky, což je při Werichově popularitě složité, prakticky vše už bylo odvysíláno a mnohokrát zopakováno. Podobné vzpomínkové pořady jsou ale nejen obrazem osobnosti, o které se hovoří, ale také autora, který je sestavuje. Každý totiž „ve Werichovi“ hledá – a často nachází – něco jiného.

Podobně jako Veronika Kindlová, i autor těchto řádek patří k těm, kteří se nedojímají, uvidí-li někde plakát s textem „Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je“ a s profilem vousatého muže s doutníkem. „Byly doby, kdy tenhle plakát byl snad v každé druhé hospodě,“ říká Kindlová, která se opakování podobných „mouder“ chtěla ve svém pořadu vyhnout. „Někteří z těch, kteří ho byť jen zběžně potkali, o něm mluví někdy až s kýčovitým patosem a uctivostí. Takovými, z jakých si sám dělal legraci,“ popisuje dojem, jaký na ni udělal poslech archivních nahrávek.

Jan Werich na své chatě v údolí Na šlajfu

Zapomenuté nahrávky

V jejím pořadu tak zazní nepříliš známé pasáže ze vzpomínek Jana Wericha na dětství nebo na některé příhody z válečného pobytu v USA. Chybět nebude ukázka z legendárních předscén s Jiřím Voskovcem i Miroslavem Horníčkem. V jedné ze zapomenutých nahrávek se Jan Werich svěřil s velkými zdravotními problémy, které ho potkaly počátkem šedesátých let. Až nečekanou hloubku má Werichovo zamyšlení z května 1968, natočené pro pořad Klub angažovaného myšlení; Werich se v souvislosti s vernisáží výstavy k tisíciletí židovského osídlení Čech obrací k tehdy probíhajícím politickým rehabilitacím a vrací se také k teroru padesátých let.

Pořad Veroniky Kindlové je především jejím pohledem na velkého českého umělce, který lze do určité míry vnímat jako nesentimentální názor mladší generace.

autor: David Hertl
Spustit audio

Související

Více o tématu