Marta Kubišová v archivech nasbíraná
Přes padesát let kariéry Marty Kubišové, symbolu sametové revoluce, jejíž ideály si právě připomínáme ,mapuje pozoruhodné výběrové album Putování, které z různých archivních snímků poskládal hudební vydavatel Tomáš Padevět.
Album rozčlenil do tří částí. Zpěvaččinu „první kariéru“, jak své působení před zákazem nazývá sama Kubišová, přibližují nahrávky z druhé poloviny šedesátých let, třeba Et maintenant od Gilberta Bécauda nebo příspěvky z rozhlasového pořadu Radionokturno, často pořízené naživo s orchestrem Václava Hybše. Mimořádně cenná je verze Seegerovy protiválečné skladby Where Have All The Flowers Gone?, kterou známe v přebásnění Jiřiny Fikejzové jako Řekni, kde ty kytky jsou. Zde ale píseň zní s textem Jana Schneidera pod názvem Kdo těm růžím vůni vzal.
Prostřední část výběru, mapující řídké nahrávky Kubišové z dob její vynucené odmlky, upoutá třeba fragmenty z divadelní inscenace Veselka uchovanými v soukromém archivu Mikiho Jelínka anebo Bulisovou kompozicí na biblický text Z proroctví Izaiášova, jež „proklouzla“ do těsně předrevolučního filmu Fera Feniče Zvláštní bytosti. Další málo tušené záznamy zahrnuje závěr CD, představující „druhou kariéru“ Marty Kubišové, odstartovanou v roce 1990. Nechybí symbolický titul Mámo, klid, už je po všem z archivu manželky textaře Zdeňka Rytíře Heleny Rytířové. Pikantní jsou i drobné „úlety“, třeba když se Kubišová ujala Kanárka z repertoáru písničkáře Jana Buriana nebo její duet s Xavierem Baumaxou Muž, který prohrál.
Jedenadvacet písní alba Putování, natočených v letech 1966 až 2017, rozhodně není kolekcí největších zpěvaččiných hitů, nejde však ani o nesourodou sbírku raritních snímků a kuriozit. Jednotící linií alba je temnější poloha interpretky a taky jeho mnohojazyčnost - Kubišová tu zpívá česky i anglicky, německy i francouzsky, ba dokonce hebrejsky. Vždy však s mimořádnou sugestivitou.