Každý je tak starý, jak je cítit aneb Play Drábek

4. leden 2021

K loňským padesátinám jednoho z nejhranějších současných českých dramatiků Davida Drábka vydalo nakladatelství Akropolis autorova dramata napsaná a vesměs realizovaná v posledních deseti letech. Kniha Play Drábek tak navazuje na předchozí edice hojně vydávaného autora, soubory Hořící žirafy (2003) a Aby se Čechům ovary zachvěly (2011).

Z osmi publikovaných dramat a přepisů her jiných autorů byly tři inscenovány v Klicperově divadle v Hradci Králové, které Drábek v průběhu svého osmiletého působení v roli uměleckého šéfa pozvedl vysoko nad úroveň obvyklou u jiných oblastních scén. Další tři dramatik nastudoval v Městských divadlech pražských, kde je od sezony 2018/2019 stálým režisérem, jedna byla čtyři roky na repertoáru činohry Národního divadla a jedině poslední hra nové publikace, Petr Pan a Oceán naděje, na své uvedení vlivem koronavirových opatření ještě čeká.

David Drábek: Play Drábek

Úspěch Drábkových her (a současně „povinné“ zatracení u konzervativnější části publika a kritiky) bývá přičítán jejich barokní opulentnosti, zábavnosti až ztřeštěnosti, častým popkulturním odkazům i jazyku plnému slovních hříček a provokativních narážek na společenskou a politickou realitu. Jak však píše teatrolog Vladimír Just v jedné ze závěrečných studií knihy Play Drábek, inscenace několikanásobného laureáta Ceny Alfréda Radoka jsou stavbou o více patrech, přičemž „přízemní obzor vidí jen přízemní objekt, nevidí horní patra, netuší nic o skrytých sklepních prostorech“…

Suterén, spodní i horní patra Drábkovy dramatiky můžeme v knize Play Drábek sledovat jak v textech původních dramat Noc oživlých mrtvol v televizní country show Beverlyho Rodrigueze, Velká mořská víla, Kanibalky, Kanibalky 2 a libretu k muzikálu Elefantazie, tak v osobitých adaptacích Barrieho fantasy o chlapci, který nechtěl vyrůst, ale i Beumarchaisovy Figarovy svatby či Šamberkovy komedie Jedenácté přikázání. A nadto se můžeme v přidaném pásmu z Drábkových facebookových statusů bavit jeho „infantilním“ humorem. Tak třeba: „Každý je tak starý, jak je cítit.“

autor: Milan Šefl
Spustit audio

Související