Jaký byl POSPA. Režisérský talent sžíraný běsy

13. červen 2022

Zdeněk Pospíšil náležel spolu s Evou Tálskou a Peterem Scherhauferem k trojici (bohužel již nežijících) zakladatelských osobností brněnského Divadla Husa na provázku.

Zdeněk Pospíšil odešel v roce 1993 ve věku pouhých čtyřiceti devíti let. O jeho poněkud opomíjené složité osobnosti vydala nyní v Nakladatelství JAMU teatroložka Klára Hanáková velmi obsáhlou monografii POSPA..., jež tento pomyslný dluh splácí zasvěceně, důkladně a objevně.

Klára Hanáková dělí knihu do osmi velkých, dále členěných kapitol. Postupuje v zásadě chronologicky a s ohledem na čtenářsky vstřícný pohled na Pospíšilův dobrodružný život i tvorbu se při svém celkovém syntetickém přístupu nebrání u analýz všech inscenací ani obsahové charakteristice rozebíraných děl.

Balada pro banditu

Vstupní oddíl Životní peripetie v hutné zkratce, leč s řadou neznámých, leckdy bizarních detailů sleduje dráhu umělce a odtajňuje psychiatrickou diagnózu, vysvětlující jeho permanentní osobní střety s nepřejícím nebo i sympatizujícím okolím.

Po rekapitulaci studií na JAMU (režisérským guru mu byl Evžen Sokolovský) a učednických let v Uherském Hradišti následuje nejrozsáhlejší kapitola, právem nadepsaná Na vrcholu tvůrčích sil – Divadlo (Husa) na provázku. Během třinácti let zde Pospíšil coby jeho první umělecký vedoucí nastudoval celkem osmnáct inscenací (tři klíčové, včetně proslulé Balady pro banditu, vznikly v utajované autorské spolupráci s Milanem Uhdem), z toho čtyři pro jím promyšleně budované Dětské studio.

obálka knihy POSPA

Faktograficky nejpřínosnější se jeví partie Ve švýcarském exilu, kde se Pospíšil po dobrodružném útěku snažil s rodinou zakotvit v osmdesátých letech. Vytrvalá badatelka, čerpající i ze záznamů Státní bezpečnosti, přesvědčivě dokládá, proč ani tam nedokázal konfliktní režisér se svými vizemi výrazněji uspět. S  výhodou nezaujatého pozorovatele přibližuje pak Hanáková intrikami torpedované Pospíšilovy ředitelské pokusy transformovat Hudební divadlo v Karlíně, končící sebevražedným výstřelem.

Materiálově bohatá, erudovaná a stylisticky kultivovaná monografie Kláry Hanákové, obsahující i podrobný soupis všech padesáti pěti Pospíšilových režií, velké množství dokumentárně cenných fotografií a další vědecký aparát, lze odborné, pamětnické i běžné divácké veřejnosti vřele doporučit.

autor: Vít Závodský
Spustit audio

Související

Více o tématu