Jak se fotí fešandy. Josef Sudek v Domě fotografie

13. červenec 2020

Neznámou část fotografické tvorby Josefa Sudka představuje výstava v Domě fotografie Galerie hlavního města Prahy.

K fotografiím soch se Josef Sudek vracel po celý svůj tvůrčí život, se stálou snahou zpřesňovat výraz trojrozměrného výtvarného díla a později i s jistým uhranutím. Již ve dvacátých letech fotografoval takříkajíc na zakázku pro časopis Volné směry, koncipovaný tehdy Emilem Filou. Prubířským kamenem tu bylo fotografování soch Augusta Rodina z jeho pražské výstavy. Následovala práce na cyklu fotografií gotických bust v triforiu chrámu svatého Víta, jenž však zůstal – až na několik ukázek v dobových pragensiích – monograficky nevyužit. Zakázkou, ale zároveň i projevem specifického uměleckého zájmu je pak cyklus Procházka v Lapidáriu.

Josef Sudek - H. Kavalírová, 1934

To už se naplno projevilo osobní Sudkovo angažmá v zachycování oblíbeného tématu, jímž se posléze staly české gotické madony, jež po sudkovsku přezval „fešandami“. Sochy miloval, stejně tak barokní jako avantgardní, nastejno s předměty a objekty, poznamenanými stářím; obojí chápal jako výzvu pro fotografa, zabývajícího se vedle tvarové a světelné kompozice i strukturou povrchu. V případě fotografií sochařských portrétů žijících osob dokonce jako by ohledával meze jejich plastického výrazu ve vztahu k vlastním nárokům na ateliérový portrét živého člověka. Příznačné je v tomto smyslu jeho krédo, že „plastika je živá a musí být fotografována jako živá“.

Josef Sudek - Mistr Oplakávání ze Zvíkova, asi 1935

Je přirozené, že s takovým přístupem se Sudek stal nejen žádaným dokumentátorem díla, ale i přítelem mnoha výtvarných umělců, v jejichž ateliérech nacházel motivy pro vlastní fotografické cykly, kupříkladu Zahrádku paní sochařové, vznikající v malostranském ateliérovém tuskulu sochařky Hany Wichterlové, či snad ještě známější Kouzelnou zahrádku, inspirovanou dodnes zachovanou zahradou vily architekta Otto Rothmayera v pražských Střešovicích. Právě zde získává Sudkova obliba fragmentů a torz specifickou tvářnost, jež bývá vnímána v souvislosti se surrealismem.

Současná výstava v Domě fotografie Galerie hlavního města Prahy (trvá do 27. září) takto komplexně představuje téměř neznámou část Sudkovy fotografické tvorby. Vystaveny jsou nejen originální autorské fotografie, ale i zkušební pozitivy a dobové reprodukce, jež vcelku odhalují všechny fáze vzniku a konkrétního užití jednotlivých děl.

autor: Jaroslav Vanča
Spustit audio