Až se všichni vypovídají, bude ticho? Jaký je nový film Stevena Soderbergha

31. leden 2021

Letos již osmapadesátiletý Steven Soderbergh dosáhl záviděníhodného postavení: může si točit téměř cokoli, co jej napadne. Vedle výdělečných projektů (série Dannyho parťáků) se ujímá i děl divácky náročných, ba experimentálních. Vedle akční podívané zvládá skvěle i konverzační drama, jak dokládá nejnovějším snímkem Nechte je mluvit všechny (v nabídce streamovací platformy HBO).

Jak je už u Soderbergha zvykem, i tentokrát se obklopil předními herci s Meryl Streepovou, Dianne Wiestovou a Candice Bergenovou v ústředních rolích. Streepová, jež by podle některých ohlasů mohla opět aspirovat na Oscara, tu ztělesnila slavnou americkou spisovatelku, jež má v Anglii převzít významnou literární cenu. Jenže se bojí letadel, takže společně se dvěma dávnými přítelkyněmi a mladičkým synovcem plují luxusní lodí Queen Mary 2. Reálné prostředí umocnilo autenticitu vyprávění, výrazově nečekaně prostého a zbaveného jakýchkoli formálních ozvláštnění.

Meryl Streepová a Lucas Hedges, Nechte je mluvit všechny

Dosavadní ohlasy upozornily na jistou podobnost se stejně upovídanými komediemi Woodyho Allena, neboť Soderbergh rovněž staví na bezbřehých rozmluvách jen zdánlivě prkotinných a banálních, v nichž přitom co chvíli problesknou okamžiky hořkosti i smíření, skrývané vypočítavosti i bezelstné naděje. To vše režisér zabalil do posmutněle humorného nadhledu, přidal i pobočný milostný románek, zdaleka ne tak nevinný, jak by se mohlo zdát. Příběh, který vyžaduje ustavičnou diváckou pozornost, se vyhýbá otevřeným konfliktům i náhlým zvratům. Soderbergh, jenž kryt pseudonymem stál i za kamerou a navíc si film sám sestříhal, chce postihnout hlavně všední, snad až nudnou existenci, byť plnou nevyřčených výčitek a napjatou.

03479251.jpeg

Dokonce prý spoléhal na verbální improvizaci herců, když jim toliko nadhazoval zacílení a průběh situací. Trojice postarších dam, které celému tomuto mumraji vévodí, prokazuje, jak svrchovaně každá z nich ovládá své řemeslo. Stačí pouhé hnutí brvy, změněné zabarvené hlasu, hledání vhodného slova a náznak gesta, aby bylo sděleno vše podstatné. Přesto musím poznamenat, že Allenovy mistrovské opusy (jako Manhattan nebo Hana a její sestry) přece jen trůní v nadoblačných výšinách, zatímco Soderberghovo dílko pluje ve vodách daleko přízemnějších…

autor: Jan Jaroš
Spustit audio

Související