Ve škole i v domově seniorů. Kde všude pomáhá umělá inteligence?

Jak využívají umělou inteligenci školy? Žáci se s ní učí programovat i rozvíjet své kritické myšlení

Stále víc institucí zkouší používat umělou inteligenci. Uplatnění nachází ve firmách, bankách, na úřadech nebo v nemocnicích. Stále častěji ji využívají také školy. Někteří učitelé ji zapojují do vyučování na doporučení Národního pedagogického institutu. Rozvíjet dovednosti pomáhá třeba studentům technických oborů v Praze.

Mluví na nás robot, hýbou se mu rty a oči. Právě pohyby v improvizovaném obličeji s plastovýma očima a pusou, která vypadá jako ohýbaný drát, ale hlavně slovní reakce na zadané otázky vycházejí z použití umělé inteligence.

Čtěte také

Barevného robota naprogramoval student prvního ročníku pražské Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia Štěpán Havelka.

„Funguje to tak, že má na sobě malý počítač, který dostává signály z hlavního počítače, který mu říká, co má dělat – to můžeme dělat pomocí knihovny od vývojářů. Tu potom používáme v Pythonu, což je programovací jazyk,“ popisuje Štěpán. Upřesňuje, že do počítače zadal otázku a počítač přes ChatGPT získal odpověď: „Tu odpověď i s tím, jak se má hýbat, předal hlavní počítač mikropočítači v robotovi.“

Studenti s umělou inteligencí pracují v různých předmětech. Třeba i při hodinách v dílnách s 3D tiskárnami. „Používám ChatGPT samozřejmě, potom Photomath – ten je na matematiku – a pak na designování webových stránek používám Math Journey, což je umělá inteligence, která dělá obrázky,“ přibližuje Jonáš Tenora z 2. ročníku.

Rozvíjení kritického myšlení

Vedení školy studentům využívání umělé inteligence umožňuje i ve známkovaných pracích, pokud to dopředu oznámí. To má rozvíjet i kritické myšlení. „Dostávají od učitelů přímo takový úkol: využijte ke zpracování tohoto tématu umělou inteligenci a potom zjistěte, analyzujte, kde udělala chybu, co je správně, a tak dále,“ vysvětluje ředitel školy Radko Sáblík.

Čtěte také

Umělou inteligenci využívají třeba i žáci na základní škole Vitae. Děti v šesté třídě tam například připravují prezentace aktuálně probírané látky z obrázků, které jim na základě klíčových slov vytvoří počítačový program.

„Teď jsem zadala ‚noční obloha s hvězdami‘ a dala jsem, že to má být fotografie,“ popisuje jedenáctiletá Viky, která pracuje na projektu se svou skupinkou. Vysvětluje, že místo fotografie si může uživatel vybrat třeba malbu akvarelem. 

„Můžeš si vytvořit třeba plakáty nebo nějakou prezentaci. My jsme si našli video a do toho vkládáme různé texty nebo zvířata, pohybujeme s nimi podle animování, které tam máme jako aplikaci, a generujeme obrázky,“ dodává.

Umělá inteligence a učitelé

I sami učitelé můžou využívat umělou inteligenci třeba k podkladům pro slovní úlohy nebo slovní hodnocení. Z průzkumu Národního pedagogického institutu mezi školami vyplývá, že více než polovina z nich zatím s umělou inteligencí zkušenosti nemá.

Velkou bariérou v používání je ze strany učitelů a škol strach.

Čtěte také

„Oslovili jsme 4674 škol a z toho odpovědělo přes 900 zástupců vedení škol a přes 600 učitelů, takže dohromady přes 1500 respondentů. Z praxe – jak se setkáváme s učiteli – si myslím, že velkou bariérou je strach. Je to téma, se kterým neumíme pracovat, a nevíme, jak ten nástroj správně využít. A to je náš úkol – zjistit to a učitelům předávat,“ říká Iveta Böhmová z NPI.

Národní pedagogický institut školám nabízí kurzy využití umělé inteligence, které vedou lektoři se zkušenostmi z praxe.

autoři: Marie Vítů , vma
Spustit audio

Související