Stejná válka stokrát jinak. O překrucování válečných událostí ve filmu napříč režimy

Válka a český film II. – 1948-1960

Doba tuhého komunismu, antisemitismu, tvrdé cenzury a nesvobody. Aspoň trochu zajímavé filmy začínaly vznikat až ve druhé polovině padesátých let, kdy nastalo (krátké) uvolnění, sem tam se objevila psychologická dramata se zaměřením na nitro člověka.

Jeden příklad za všechny: film Romeo, Julie a tma režiséra Jiřího Weisse. Tvůrce pocházel z židovské rodiny, a za svůj život dvakrát emigroval. Poprvé před fašisty, podruhé před komunisty po okupaci Československa Sovětskou armádou.

Logo

Snímek vznikl podle stejnojmenné knižní předlohy Jana Otčenáška. Hlavními hrdiny jsou dva mladí lidé, jednou z nich je židovská dívka, která se schovává na půdě žižkovského domu. Ve filmu se ale nesmí jmenovat Ester, tohle jméno zní hodně židovsky, a oproti předloze chybí ve filmu mnoho židovských motivů. „Tehdejší komunistická antisemitská cenzura zachovávala jakousi kontinuitu s fašistickým Protektorátem,“ upozorňuje filmový historik, ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant. 

Doplňme ještě další dva Weissovy válečné filmy z tohoto období. V roce 1950 vznikl dnes už právem zapomenutý Poslední výstřel, odehrávající se v posledních dnech války ve Vítkovických železárnách, v roce 1956 Hra o život, obrázek života v Protektorátu Čechy a Morava v roce 1941.  

Spustit audio

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.