S autorkou aplikace Nepanikař

Aplikace Nepanikař nabízí například návody na různá dechová cvičení nebo jednoduché početní úlohy, která mohou člověku v panice pomoci odpoutat se od negativních emocí.

Když se necítila dobře, hledala různé možnosti, jak si pomoci. A i když už dnes existují mobilní aplikace téměř na cokoliv, takovou, která by jí pomohla zvládnout alespoň první chvíle úzkosti, depressivní stavy, tendence k sebepoškozování či sebevražedné myšlenky u nás v češtině nenašla. A tak si ji sama vytvořila.

Na počátku příběhu studentky prvního ročníku biomedicíny Veroniky Kamenské byla vlastní zkušenost s posttraumatickou stresovou poruchou. „Jeden květnový večer přišel táta do kuchyně a řekl, že je mu nějak divně. V tom okamžiku se skácel k zemi, přestal dýchat a nereagoval. S mámou jsme ho musely oživovat, což se nám naštěstí podařilo. Po převozu vrtulníkem do nemocnice mu vyoperovali krevní sraženinu z mozku a podařilo se ho zachránit. Později se ukázalo, že táta měl infarkt a mrtvici," popisuje Veronika Kamenská událost, která se jí i poté, co se otec zcela uzdravil, stále častěji vracela. „Začala jsem mít potíže se spánkem, spala jsem třeba jen tři hodiny denně, k čemuž se přidaly úzkosti, a když to trvalo půl roku, byla jsem tak vyčerpaná, že už jsem neměla chuť ani sílu nic dělat, což už byl zároveň příznak depresí," vypráví svůj příběh studentka.

V rámci terapie hledala nějaké možnosti pomoci i mezi mobilními aplikacemi, nicméně v češtině v té době nic podobného nebylo. A tak oslovila kamarády, kteří mají zkušenosti s programováním, a společně dali dohromady aplikaci Nepanikař. Ta nabízí lidem při úzkostech, depresích, sebepoškozování a sebevražedných myšlenkách konkrétní tipy na to, jak například odvést pozornost od svého stavu, jak situaci zvládnout i jak a kde si říct o pomoc. „Obsah aplikace jsme konzultovali s psychology i s psychiatry, aby tam byly věci, které člověku mohou pomoci, a zároveň aby tam nebylo něco, co by mu mohlo uškodit," vysvětluje průběh vývoje aplikace Veronika Kamenská. Zvolená témata (úzkosti, deprese, sebepoškozování a sebevražedné myšlenky) vycházejí z její vlastní zkušenosti. „Tímhle vším jsem si prošla, tudíž jsem věděla, co mi pomohlo, a říkala jsem si, že to, co pomohlo mně, by mohlo pomoci i ostatním," vysvětluje a zmiňuje i zkušenosti dalších lidí v podobné situaci, které se v aplikaci objevují ve formě tipů, jak obtížné situace zvládnout.

Součástí aplikace Nepanikař je i záchranný plán, který si každý uživatel může vyplnit podle sebe. Stačí si vybrat blízké osoby, kterým může napsat, když mu bude zle, popřípadě si dopředu připravit text zprávy, aby bylo v rozhodující chvíli ono „říct si o pomoc" co nejsnazší. Anebo je možné použít jednoduchou větu, která už je v záchranném plánu přednastavena: „Ahoj, právě prožívám náročné období, můžeme si promluvit?" V současné chvíli je aplikace Nepanikař pravděpodobně nejucelenějším adresářem krizové pomoci dostupným v mobilním telefonu. V nové verzi je možnost i dlouhodobého sledování nálady, která může být zajímavým sebemonitorovacím prvkem, ale hodit se může i při návštěvě psychiatra, jako zpětná vazba o průběhu nálady v uplynulém období.