Miláček Boží. Slavný Amadeus jako rozhlasová hra
U příležitosti 230. výročí smrti Wolfganga Amadea Mozarta uvádí Dvojka Českého rozhlasu v premiéře dvoudílnou inscenaci slavného dramatu Amadeus.
Vídeň pochmurných listopadových dnů roku 1823. Hudební skladatel Antonio Salieri, který se desítky let těšil slávě a obdivu nejvyšších společenských kruhů monarchie, zůstává na sklonku svého života zapomenutý a opuštěný. Sám se svým temným tajemstvím…
A přitom všechno mělo být jinak. Od mládí měl Salieri jedinou touhu, skládat hudbu ke slávě Boží. A skutečně mohl žít a komponovat kolébán sladkým vědomím přízně Stvořitele – získal místo u císařského dvora a tvorba mu přinášela peníze i uznání. Dokud se neobjevil Mozart. Nafoukané, nezralé děcko, obscénní živočich, který kašle na společenský řád a do centra pozornosti staví jen sebe a svou hudbu. Hudbu.
Okamžik, kdy ji Salieri poprvé uslyšel, pro něj znamenal nemilosrdné prozření. Nikoli jeho, ale Mozarta si Bůh vyvolil, aby skrze jeho dílo zjevoval svou velikost. Proč? Proč obdařil geniálním nadáním primitivního, sebestředného mladíka a oddanému Salieriemu nechal nahlédnout vlastní průměrnost? Na tuhle krutou nespravedlnost se rozhodne dvorní skladatel odpovědět bojem. Nikoli s Mozartem, ale se samotným Bohem. Tím, že zničí jeho miláčka, Amadea. Ale ani Wolfgangův společenský úpadek, ani jeho nemoc a smrt, jež Salieri připisuje své nevraživosti a svým intrikám, nemohou zničit Mozartovu věčnou hudbu ani zabránit, aby právě ona dávala lidem znovu a znovu pocítit dotyk nebe.
Nejen dramatický, ale právě hudební potenciál díla byl impulzem k rozhlasovému zpracování.
Přestože ve skutečnosti byl vztah obou skladatelů korektní či dokonce přátelský, drama anglického dramatika Petera Shaffera (1926–2016) a později především oscarový film Miloše Formana učinily z Mozarta a Salieriho symboly božského talentu a těžkopádné snaživosti, jejichž střet právě jedinečná hudba povyšuje z přízemní nevraživosti na boj o přízeň Nejvyššího. Nejen dramatický, ale právě i hudební potenciál díla byl impulzem k rozhlasovému zpracování.
Dvoudílná inscenace vychází ze Shafferova textu v překladu Martina Hilského a režisér Dimitrij Dudík obsadil do hlavních rolí Martina Fingera (Salieri) a Marka Lamboru (Mozart). Konstanci, Mozartovu ženu, si zahrála Eliška Zbranková, císaře Josefa II. ztvárnil Kamil Halbich. Zvukové a hudební řešení je v tomto případě nejen koncepčním prostředkem, ale klíčovým tématem inscenace a bohatě využívá Mozartovy hudby. Připravili ho mistr zvuku Radek Veselý a zvukový designér Stanislav Abrahám.
První díl si mohou posluchači poslechnout na Dvojce v den výročí Mozartova úmrtí, v neděli 5. prosince, druhou část o týden později.
Související
-
Hrál malého Amadea ve filmu Miloše Formana, dnes je uznávaným klavíristou
K interpretaci svých děl si ho zvou světoví skladatelé, k výuce talentů i akademie z druhého konce zeměkoule. S klavírem ale Miroslav Sekera začínal doma v Čechách.
-
Ostravská inscenace Shafferova Amadea
Ostravské divadlo Antonína Dvořáka uvede v sobotu 19. června premiéru hry britského dramatika Petera Shaffera Amadeus. Přestože měl Amadeus na Brodwayi více než t...