Jaké to je v oku hurikánu Florence? Jako na horské dráze
Na východním pobřeží Spojených států odpočítávají poslední hodiny do příchodu ničivého hurikánu Florence. Ten sice už zeslábl na druhý z pěti stupňů Saffir-Simpsonovy stupnice, podle Národního střediska pro hurikány půjde ale i tak o výjimečně nebezpečnou bouři.
Prognóza směru postupu i síly hurikánu je možná nejen díky satelitním snímkům. Důležitým dodavatelem potřebných údajů jsou také takzvaní Hurricane Hunters neboli Lovci hurikánů.
Tito odvážlivci z 53. letky Amerického letectva se pravidelně vydávají do středu bouře. Zde sledují tropické bouře a hurikány v Atlantiku, Karibském moři, Mexickém zálivu a v centrálním Pacifiku.
Údaje a data, která nasbírají, putují přes satelitní spojení už během letu přímo do Národního centra pro hurikány v Miami.
Do bouří v současnosti létají piloti se stroji WC 130-J Super Hercules, taktickými transportními letouny vybavenými nejmodernějšími meteorologickými přístroji.
Sbírají informace o teplotě, tlaku vzduchu, množství a typu oblačnosti i o směru a rychlosti větru. Tak se dá určit, kde je jádro bouře a kam míří. Důležitým měřeným parametrem je také teplota povrchové vody oceánu.
Jaký význam má tato informace, přiblížil v Dnešním Plusu Petr Dvořák z Českého hydrometeorologického ústavu. „Povrchová teplota vody je podstatná, protože hurikány vznikají v tropických vodách, když teplota přesáhne 27 stupňů Celsia.“
„S hurikánem je spojena rozsáhlá oblačnost, která přikrývá oceán, takže není možné z družice teplotu oceánu odečíst. Proto je potřeba sáhnout k jiným prostředkům.“
Povrchová teplota vody má vliv na její vypařování. Tato voda se ve vzduchu kondenzuje a hybným motorem existence hurikánu. Takže čím větší teplota během vývoje hurikánu, tím hurikán nabývá na síle.
Petr Dvořák
Jaké to je proletět hurikánem skrz na skrz, si mohlo vyzkoušet i několik novinářů. Jeden z nich, reportér Dave Malkoff ze stanice Weather Chanell poskytl svůj komentář přímo z kabiny letounu.
„Silné turbulence s námi házejí. Je to jako jízda na horské dráze, protože neletíme nad hurikánem nebo kolem něj, ale přímo skrz ve výšce asi tří kilometrů... Teď jsme v oku hurikánu, neuvěřitelné - nad námi je modré nebe, v okruhu 45 km je krásné slunečné počasí.“
Major Joe Duckworth jako vůbec první pilot 27. července 1943 úmyslně proletěl okem hurikánu, a to hned dvakrát, přičemž sebou vzal na palubu také kolegu meteorologa.
Historie letky, která je v oku hurikánu skoro jako doma, se začala psát v roce 1943, když se dva američtí vojenští piloti vsadili, že jeden z nich proletí okem hurikánu.
Tyto lety se obecně považují za první pokusy o sběr dat o hurikánu a jeho pohybu přímo ze vzduchu, průletem skrz něj. Letka Lovců hurikánů vznikla hned v následujícím roce.
Související
-
Česká aplikace Windy dobývá svět. Předpoví přeháňku i hurikán
Zatímco čeští uživatelé často volí norskou aplikaci pro předpověď počasí, ve světě je velmi populární česká služba Windy.
-
Vědec: Hurikány pojmenovali jako první vojáci. Buď po manželkách, nebo tchýních
Jak vzniká hurikán? Dá se odklonit? Jaké to je v oku tornáda? Tyhle otázky zkoumá Miloslav Müller, hydrometeorolog a vysokoškolský pedagog.
-
Za ničivou sílu letošních hurikánů může globální oteplování,...
Proč jsou hurikány Irma a další tropické bouře tak silné a ničivé? Podle odborníků oslovených agenturou Bloomberg za to můžou klimatické změny. Vědci z Německa a Br...