Jaké bývávalo dospívání. Šťavnatá a pestrobarevná Neapol Paola Sorrentina
Paola Sorrentina známe velice dobře: viděli jsme jeho (tragi)komedie Velká nádhera a Mládí i „svatokrádežné“ seriály Mladý papež a Nový papež. Nyní je na Netflixu dostupný jeho poslední snímek Boží ruka.
Sorrentino se v něm vrací do osmdesátých let, kdy dospíval, aby ve svého druhu kolektivním portrétu postihl tehdejší společenské klima, jak je vnímala a prožívala zejména mládež. Zobrazení tehdejší Neapole je šťavnaté a pestrobarevné, neulpívá na nostalgickém vzdychání.
Sorrentino načrtává soustředné rodinné kruhy obklopující ústředního hrdinu Fabietta (Filippo Scotti mu vtiskl bezprostřednost i rysy jelimánkovství), jenž dlouho spočívá v bezpečném všeobjímajícím prostředí rozvětvené rodiny. Vyskytují se v ní nejrůznější více či méně bizarní postavičky, různě potrhlé, bláznivé i svým vzhledem výstřední. Není tudíž náhoda, že často se v této souvislosti vyskytlo přirovnání k Felliniho bezmála půlstoletí starému Amarcordu. Ale oproti němu je Boží ruka rozvernější, povrchnější, schází masivnější dilemata, která u Felliniho probouzel jakkoli nabubřelý a směšný, ale stále nebezpečný fašismus.
Fabietto prochází množstvím příhod, někdy vážnějších a jakoby iniciačních, jindy sváděných do humorného či dokonce parodického podtónu (jako jeho dobrodružství s pašeráky cigaret nebo setkání s obdivovaným filmovým režisérem). Ocitá se tak v různých prostředích, například na ostrově Capri, prochází starobylými stavbami, jakým je třeba v Neapoli rozlehlá antická cisterna. A čím dál intenzivněji pociťuje, že rodné město bude muset opustit, aby našel sám sebe.
Zbývá ještě vysvětlit, co označuje název Boží ruka. Jedním z důležitých témat filmu je rovněž fotbalové fanouškovství, umocněné tím, že neapolský klub tehdy obohatil legendární Maradona – v zápase Argentiny s Anglií vstřelil gól rukou, ale rozhodčí branku uznali…
Související
-
Střízlivění Páně. Sorrentino v Boží ruce ukončil opulentní party a vrací se pokorně domů
Čelisti se po sváteční pauze vrací splatit dluh uplynulým bizarním událostem a filmovým novinkám.
-
Paolo Sorrentino: Všichni mají pravdu. Mafie, drogy a Neapol v novele oscarového režiséra
Jiří Vyorálek čte z románové prvotiny jednoho z nejslavnějších filmových režisérů, podepsaného pod oscarovým filmem Velká nádhera nebo populárním seriálem Mladý papež.
-
Hledač velké nádhery. Literární prvotina Paola Sorrentina jako Četba s *
Márquez, Brabcová, Palahniuk, Houellebecq... Ke jménům, která od září uvádí nová vltavská řada Četba s hvězdičkou, přibude brzy další: Paolo Sorrentino.