Dělají stále šaty člověka? Jak se mění náš pohled na oblečení tváří v tvář klimatické krizi

14. březen 2021

Co pro vás znamená vaše oblečení? Je to způsob, jak prezentovat sociální status? Nebo cesta, jak beze slov komunikovat s okolím, jak si zvýšit sebevědomí, odlišit se, vymezit, nebo naopak zapadnout? Nebo jste na nakupování závislí a potřebujete zažít slast, která vám ve skutečnosti vynahrazuje něco jiného, co vám chybí? Anebo prostě a obyčejně chcete, aby vám to slušelo? A jak se váš pohled na oblečení mění s rostoucím povědomím o klimatické krizi?

Trh s módou přináší nové trendy proto, aby nás motivoval k nákupům, těží ze zažité touhy oblékat se „moderně“. Jenže už dlouho zrychluje, oblečení zlevňuje, trh se přesytil. „Móda nás nudí,“ řekla v rozhovoru pro Material Times módní historička Jana Máchalová. Stále více lidí si uvědomuje, jak volbou při nákupu ovlivňuje okolní svět. Módní průmysl v současnosti zodpovídá za deset procent ročně vyprodukovaného oxidu uhličitého, což je více než mezinárodní lety a lodní doprava dohromady. Udržitelnost se přesunula do centra pozornosti.

Nemáme planetu B

Kampaň Who Made My Clothes

Změna visí ve vzduchu, ale systém módních trendů ještě pokračuje ve své setrvačnosti, stále pravidelně nemilosrdně odepisuje obrovské množství oblečení k odvozu na skládku, jelikož systém jeho recyklace stále není dostatečně vyřešený. Tlak uvědomělých zákazníků postupně proniká do mainstreamu, otázkou ale je, nakolik si zákazník vystačí se „zeleným marketingem“.

V řetězci H&M, typickém zástupci nejhorších forem fast fashion, si můžete koupit tričko z řady Conscious, vyrobené z organické bavlny. Pořídíte zde i tričko s vtipným aktivistickým nápisem „There is no planet B“ a podobně. Svému okolí tak sice dáte najevo, že vám osud planety není lhostejný, ze strany módního domu jde ale zatím spíše o marketingový tah, jak uchlácholit špatné svědomí zákazníka a umožnit mu pokračovat v nákupech velkého množství levného oblečení podle nejnovějších trendů.

Na výrobu jednoho trička je potřeba 2700 litrů vody.

Firma Levi’s v březnu loňského roku uvedla kolekci Wellthread vyrobenou z konopí. Džínovina neboli denim se běžně vyrábí z bavlny, která je sice přírodním, přirozeně rozložitelným materiálem, ale zároveň je velmi náročná na vodu. Uvádí se, že na výrobu jednoho trička je potřeba 2700 litrů vody. V tomto srovnání je konopí jasným vítězem. Jenže jak H&M, tak Levi’s i ostatní komerční firmy, které se pyšní pokrokem směrem k udržitelným strategiím, takto spíše zakrývají, že mnohem vyšší procento jejich produktů je stále vyráběno starou, rychlou a neetickou cestou.

Nenasytní...

Kampaň Who Made Your Clothes

Pojem slow fashion neboli pomalá móda se pravděpodobně poprvé objevil v roce 2007 v magazínu The Ecologist v článku Kate Fletcherové, myšlenka se ale objevovala v textech o módě už dříve. Fletcherová pojmenovala, co mnozí věděli, ale nechtěli si to připustit, a sice že nás k nakupování dalších a dalších trendy kousků motivuje především chamtivost. Hnutí slow fashion navazuje na hnutí slow food, které vzniklo v osmdesátých letech v Itálii, a také mu šlo především o filozofii pomalosti a ohleduplnosti.

Britská návrhářka Katharine Hamnetová veřejně mluvila o souvislosti mezi módním průmyslem a environmentální krizí už v osmdesátých letech. Každý materiál má podle ní odlišné vlastnosti a při své produkci velmi odlišný dopad na životní prostředí. Upozornila na průzkumy, podle nichž užívání pesticidů při pěstování bavlny silně ovlivňuje biosystém. Začala poukazovat na možnost recyklace materiálů. Navrhla trička s nápisy: „Save the future“, „Save the sea“ či „Save the bees“.

Hnutí Fashion Revolution připomíná tragickou událost, při níž v Rana Plaza v Bangladéši zahynulo 1134 zaměstnanců zdejší továrny.

Ve slow fashion ale nejde zdaleka pouze o vliv na životní prostředí. Média čím dál častěji píšou o špatných životních podmínkách, v nichž rychlá levná móda vzniká. Hnutí Fashion Revolution vzniklo roku 2013, aby pravidelně připomínalo tragickou událost, při níž v Rana Plaza v Bangladéši zahynulo 1134 zaměstnanců zdejší továrny a dalších dva a půl tisíce lidí bylo zraněno. Než se zdejší továrna zřítila, vyráběla oblečení pro značky Benetton, Prada, Gucci, Versace, Mango, Primark a další. Poslední tři patra byla přidána bez stavebního povolení, budova jako celek byla navíc navržena pro obchody a kanceláře. Když se na fasádě objevily praskliny, byla patra s obchody pro veřejnost uzavřena, zaměstnanci továrny ale museli v den katastrofy do práce pod pohrůžkou ztráty měsíčního platu. Tato událost připoutala pozornost k podmínkám, za nichž módní oblečení pro západní svět vzniká. Fashion Revolution Day připadl na 24. duben, kdy se tragická událost přihodila. V roce 2015 vznikla celosvětová kampaň, během níž se zákazníci po celém světě ptali na způsob vzniku svého oblečení přes účty značek na sociálních sítích pod hashtagem #WhoMadeMyClothes. Kromě špatných pracovních podmínek se Fashion Revolution zabývá například také informováním o vývozu textilního odpadu z bohatých rozvinutých zemí.

Recyklovaná móda

Značka udržitelného a eticky vyráběného oblečení Circlle

Argumenty proti fast fashion jsme zhruba naznačili, ale co dál? Prostě zpomalit, připustit si, že nepotřebujeme tolik, rozhodně ne za cenu neetických podmínek ohledně zacházení s lidmi a zvířaty, znečištěného prostředí a přeplněných skládek.

Samozřejmě je dobré věnovat pozornost spolehlivým certifikátům, které však logicky zvyšují cenu produktu (a spolu s tím uvědomění, že nízké ceny skutečně vycházejí z exploatace lidských a přírodních zdrojů). Existují obchody zabývající se distribucí oděvních značek, které šijí pouze z takto certifikovaných materiálů a dbají na podmínky fair trade. Máme možnost obrátit se při nákupu na lokální designéry, o nichž víme, že téma řeší. Podstatné je ale také redefinovat postoj k obnošenému a spravovanému oblečení. Upcyklace neboli znovupoužití staré látky či oděvu pro vznik modelu nového už dávno pronikla i na módní mola. Jejím opakem je downcyklace, kdy se použitý výrobek mění na produkt či surovinu s nižší hodnotou.

Upcyklace neboli znovupoužití staré látky či oděvu pro vznik modelu nového už dávno pronikla i na módní mola.

„Na textil, který by jinak skončil v odpadu, se soustředí projekt Textile Mountain, kde najdete zbytkové a deadstockové látky z českých textilek, starých zrušených obchodů a krejčovství i z osobních pozůstalostí. Prodávat místo oblečení střihy a učit zákazníky šít ze zbytkových látek se rozhodla designérka Barbora Procházková v rámci project-sapience.com. Ale pokud se vám šít nechce, doporučila bych třeba originální upcyklované oblečení od absolventky UMPRUM Mii Jadrné, brněnské designérky Hany Kubešové nebo od slovenské značky Buffet Clothing. Udržitelně můžete nakoupit i oblečení na cvičení a volný čas od Circlle.cz, kteří používají látky z recyklovaných rybářských sítí. Pro pátrání po lokálních udržitelných značkách bych doporučila sledovat platformu Slou.cz, která představuje udržitelné značky z různých oblastí,“ vysvětluje módní redaktorka a moderátorka Radia Wave Veronika Ruppert.

Tlak na systém

Barbora Procházková, Sapience

Někteří lidé cítí na svých bedrech tíhu celé rostoucí a nenasytné společnosti a důsledně se snaží nekonzumovat vůbec nic navíc – těch se týká spíš pojem anti-fashion. Potom jsou takoví, kteří se o podmínky, v nichž oblečení vzniká, zajímají, ale stále mají módu rádi a chtějí si ji za určitých podmínek dopřát – právě jim vyhovuje princip slow fashion. Dále je samozřejmě velké množství těch, kteří si rozsah tohoto problému neuvědomují. Chování zákazníků se ale postupně mění. Směřujeme však i k nějakým hlubším, a hlavně rozsáhlejším systémovým změnám?

Textil lze v tuto chvíli třídit, ale zdaleka ne všechny materiály umíme recyklovat.

Zrušení ochranných dovozních opatření, ke kterému došlo v roce 2005, fast fashion výrazně napomohlo. Uvolnil se trh a výroba se přesunula do rozvojových států, nejvíc do Bangladéše. Od té doby dospěla nadprodukce oblečení do bodu, kdy se zamýšlíme nad tím, jak ji opět omezit a co s módou, která „vyšla z módy“. Evropská unie se kloní k cirkulární ekonomice neboli oběhovému hospodářství, které chce k odpadu přistoupit především jako ke zdroji materiálu či energie. Prostředkem mají být dlouhodobé strategie údržby, oprav, opětovného použití, repasování, renovace a recyklace. Cílem je dosažení uhlíkové neutrality, zastavení snižování biodiverzity a také třeba zastavení vyvážení odpadu mimo prostor Evropské unie. EU se chce stát světovým lídrem v přechodu na tento typ ekonomiky. Ve svém plánu se však opírá o informovaného, eticky smýšlejícího a zodpovědného konzumenta. Textil lze v tuto chvíli třídit, ale zdaleka ne všechny materiály umíme recyklovat. Problematické jsou kusy oblečení, které se skládají z různých materiálů, materiály jsou zase často vícesložkovou směsí.

Kampaň I made your clothes

„Některé značky se snaží uzavírat cyklus své produkce do takzvaných smyček. To znamená, že vyzývají zákazníky, aby k nim zboží po donošení vrátili, a znovu ho zpracovávají na nové produkty, případně ho ekologicky likvidují. Protože jde ale aktuálně stále o nové postupy, nové technologie a nové materiály, vyžaduje takový přístup často větší investici než pokračovat dál po starém, neudržitelně. A proto se obávám, že krize, kterou nejen v českém módním průmyslu vyvolává a ještě nějakou dobu bude prohlubovat covid-19, může vést ke zpomalení těchto snah a tendencí,“ říká Veronika Ruppert.

Čtěte také

„Textilní sektor je jednou z prioritních oblastí, na které cílí aktuální evropská legislativa. V současné době komise připravuje evropskou Strategii pro textil, která se zaměřuje na textil jako sektor, v němž vidí obrovský potenciál ke zlepšení v oblasti implementace principů cirkulární ekonomiky, prodloužení životního cyklu oblečení, změny modelu spotřeby, rozvoji separovaného sběru doslouženého textilu a rozvoji jeho recyklace. Očekáváme, že tato strategie bude nejkomplexnějším dokumentem, který bude udávat směr žádané a nutné změny v oblasti udržitelné módy,“ dodává Štěpán Vaškevič z Institutu cirkulární ekonomiky.

Než se podaří dovyvinout technologie a přizpůsobit jim průmysl v celém jeho procesu tak, abychom mohli snáz recyklovat, a než se podaří zajistit lidem pracujícím v oděvním průmyslu podmínky, v nichž dostanou spravedlivě zaplaceno, nezbývá než vyvíjet tlak prostřednictvím možností, které má každý konzument – nakupovat méně, informovaněji, pomaleji. U pouhého šatníku třeba nakonec nezůstane, zpomalit rozhodně potřebujeme i jinde.

Spustit audio

Související