Vinohradská 12: Inspirace z Ameriky

Hlavní tváří nového podcastu Vinohradská 12 je Lenka Kabrhelová.

Vinohradská 12 není jen sídlem Českého rozhlasu. Od 8. dubna je to i název nového zpravodajského podcastu, který každý všední den od šesti ráno rozebírá na ploše dvaceti minut jedno aktuální téma do hloubky a v kontextu. Více o novém podcastu prozradila moderátorka a vedoucí projektu Lenka Kabrhelová, která působila řadu let jako zpravodajka Českého rozhlasu v USA a v Rusku.

Jak vznikl nápad na zpravodajský podcast?

Formát se hledal delší dobu v rámci Kreativního HUBu a Zpravodajství Českého rozhlasu, kde se sešlo několik nápadů. Vedení rozhlasu si nakonec vybralo tuto formu. V létě jsem se vrátila ze Spojených států, kde jsem pracovala jako rozhlasová zpravodajka. Závěrečný rok pobytu v USA jsem strávila na stipendiu Niemanovy nadace na Harvardu, kde jsem se zabývala novými formáty zpravodajství. Od loňského podzimu jsem se do příprav podcastu s nadšením zapojila - je to příležitost, jak své dosavadní znalosti zúročit.

Mohla byste svůj pobyt na Harvardu přiblížit?

Nieman Fellowship je každoroční nadační program Harvardovy univerzity pro novináře. Říká se, že jde o nejprestižnější žurnalistické stipendium a je o ně velký zájem. Kurátoři každý rok vybírají z několika set uchazečů dvě desítky lidí, půlku z USA a polovinu ze zbytku světa. Studium bylo fantastické -přednášeli nám šéfredaktoři největších deníků i nových projektů. Mezi mé kolegy patřil třeba bývalý zpravodaj New York Times v Číně, v ročníku jsme měli i držitele Pulitzerovy ceny, ale i průkopníky nových formátů ze Španělska nebo Keni. Umožnilo mi to přemýšlet o novinařině jinak.

Inspirace pro podcast Vinohradská 12 tedy přišla z Ameriky? Ovlivnil vás nějaký podobný zahraniční formát?

Amerika je kolébka všech podcastů! Pro nás byl velkou inspirací podcast listu New York Times -The Daily. Je to podle mě v současnosti jeden z nejkreativnějších zpravodajských audio pořadů, hraje si se zvukem, hudbou a s tím, jak používat výrazové prostředky v rámci audio storytellingu, tedy možností vyprávění. Zajímavé podcasty má i VOX či Washington Post. Evropské formáty jsou také kvalitní, velmi úspěšný je třeba podcast deníku SME. Takže vše uzrálo k tomu, že i Český rozhlas spustil svůj zpravodajský podcast.

Jste hlavní tváří podcastu Vinohradská 12. Je sepětí s jednou osobností pro podcasty typické?

Ano. Podcast má velmi často konkrétního průvodce. Jde o to, vytvořit kolem pořadu komunitu a navázat vztah s posluchači. Je to podobné rozhlasovému vysílání, ale řekla bych, že podcast je ještě intimnější. Byli bychom rádi, kdyby se nám podařilo vybudovat s publikem podobně speciální vztah.

Jak velký tým podcast připravuje?

Na jednom dílu pracujeme zhruba čtyři: moderátor, editor, rešeršista a zvukový designér. Já působím kromě moderátorské role i jako producentka podcastu.

Jak probíhají přípravy vašeho zpravodajství?

Podcast chystáme vždy nejméně den dopředu. Někdy plány musíme narychlo změnit a přizpůsobit je aktuálnímu dění, jako například dnes, kdy vydáváme speciál o požáru Notre-Dame v Paříži. O koncepci přemýšlíme nejen před natočením rozhovoru, ale i poté během postprodukce. S týmem si sedneme a zvažujeme, o co jej obohatit. Snažíme se dodat tématu kontext nebo doplnit vyprávěcí linku prostřednictvím dalších zvuků či zpráv. Důležitou roli hraje také původní hudba, kterou pro podcast tvoří skladatel Martin Hůla.

Vaše každodenní téma je postaveno na rozhovoru. Jde o hlavní princip, nebo budete střídat žánry?

Snažíme se s formou experimentovat. V tuto chvíli je založená hlavně na rozhovoru s jedním člověkem, ale není to dogma. Třeba devadesátiny Milana Kundery jsme rozebrali se dvěma respondenty. Naším cílem je podat jedno téma v širším kontextu a do hloubky. Do budoucna se jiným žánrům určitě nebráníme, i teď se snažíme využívat prvky jiných formátů. Stále však hledáme vhodnou formu. Výhodou podcastu je, že je flexibilnější než vysílání, můžeme se přizpůsobovat aktuálnímu tématu. Rádi bychom vyprávěli o událostech z trochu jiného úhlu pohledu nebo skrze konkrétní příběh.

Podle čeho vybíráte téma dne a snažíte se o vyrovnanost zpráv - například střídáte záměrně domácí a zahraniční téma či politiku a společnost?

Snažíme se o vyrovnanost, máme témata z domova, ze zahraničí, z kultury i ze sportu. Připravovali jsme například díl o problematice bydlení v Praze, obchodním domě Kotva či izraelských volbách. Klíčové však je, aby zpráva byla aktuální. Rozhodně chceme v budoucnu více natáčet po republice a nezaměřovat se jen na Prahu.