Úspěch Světáků mě překvapil, přiznává Iva Janžurová. Co stálo za vznikem legendární komedie?

Tři fasádníci z venkova, tři dívky lehčích mravů a jeden večer v podniku, kde číšníci ve fraku servírují na stříbrných mísách. To je hlavní zápletka filmu, který Čechy nikdy neomrzí. Letos slaví půlstoleté výročí.

Skřivánci na niti, film oceněný Zlatým medvědem dvacet let po svém vzniku. V čem je výjimečný?

03090734.jpeg

Světáci, Ecce homo Homolka nebo Kladivo na čarodějnice. To je jen několik filmů, které vznikly před padesáti lety, v roce 1969. Vybrali jsme sedm nejzajímavějších, které si celý tento týden budeme připomínat v seriálu Radiožurnálu.

Zedníci svůj plán na večer ve velkém stylu uskuteční, ale netuší, že jim zkušená kuplířka přihrála do cesty dívky s pochybnou pověstí, které mají za úkol je okrást. Při společné večeři se všichni snaží předstírat intelektuální úroveň. Světáci sice nakonec okradeni nejsou, ale zato skončí s dívkami po pádu z okna v sádře.

Komedie baví po letech také díky skvělé herecké sestavě. Mužskou trojici Brodský – Sovák – Libíček vyvažuje trio Bohdalová – Janžurová – Jirásková. A noblesu přidávají prvorepublikové hvězdy Oldřich Nový a Jiřina Šejbalová.

Jako ze života. A to doslova

Iva Janžurová si prý původně od Světáků neslibovala takový úspěch: „I když pan Blažek, který to napsal, byl skvělý, necítila jsem ze scénáře, že by to mohla být takhle léta oceňovaná komedie.“

Autor scénáře Vratislav Blažek pocházel z venkova a do Světáků použil i příhody, které v mládí po příchodu do Prahy zažil. Na základě Blažkovy osobní životní příhody je podle filmového historika Jaroslava Sedláčka postavená například scéna, kdy světáci pod stolem rozlijí slivovici, a když ji se svíčkou hledají, všechno chytne.

Dozvuky roku 1968

Scénář vznikal v uvolněné atmosféře roku 1968, a tak si autor mohl dovolit napsat do něj i některé docela provokativní repliky.

Světáci vznikali sice až po srpnu 1968, kdy jejich scenárista byl už dávno v emigraci a na hlavní protagonisty se hrnuly zákazy, ale ještě se je podařilo natočit. Definitivní zlom v kinematografii začíná až rokem 1970, vysvětluje Jaroslav Sedláček.

Možná i proto se o Světácích říká, že skončili v trezoru. Pravda to ovšem není. Od premiéry do listopadu 1989 je v kinech viděly skoro 3 miliony diváků.

Normalizační cenzuře Světáci nevadili

Po zákazech nezůstala stopa, proto do toho nikdo moc neviděl. A tak mohly vznikat podobné zajímavé mýty o filmech, o nichž si myslíme, že si skončit v trezoru zasloužily,“ říká Jindřiška Bláhová z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

Cenzorům vadili různé formální experimenty, u nichž argumentovali tím, že jsou odcizené socialistickému divákovi. A to Světáci rozhodně nebyli. Dělali si jen legraci z lidí, kteří se snaží být něčím, čím ve skutečnosti nejsou.

autoři: Jan Herget , and
Spustit audio

Související