Slovenský bermudský trojúhelník: pravda, nebo filmová fikce? Do českých kin vstupuje Trhlina Petera Bebjaka

9. květen 2019

Mají i Slováci svůj vlastní bermudský trojúhelník? Do českých kin vstupuje mysteriózní thriller Trhlina. Tajuplné pohoří Tribeč v něm děsí divnými světýlky uprostřed letní noci a nepochopitelnými časovými smyčkami. „Sám tomu nemusím věřit. Důležité je, aby tomu uvěřili diváci,“ říká v rozhovoru s Lucií Výbornou režisér Peter Bebjak.

Film vznikl podle mysteriózního románu Trhlina slovenského spisovatele Jozefa Kariky. „Podle legendy v pohoří Tribeč mizeli lidé – a nikdo nevěděl kam. A ti, co se vrátili, nesouvisle popisovali, co zažili: strach a zmatení,“ popisuje režisér.

Konec konspiračním teoriím, za záhadou bermudského trojúhelníku prý stojí plyn

Bermudský trojúhelník (mapa oblasti)

Za zmizení 8 127 lidí v bermudském trojúhelníku od roku 1851 zřejmě opravdu můžou výbuchy metanu, jak oznámili vědci z Arktické univerzity v Norsku. V oblasti mezi ostrovy Portoriko, Bermudy a městem Miami zmizelo nespočetně lodí i letadel. K rozluštění záhady pomohly velké krátery v Barentsově moři u norského pobřeží. Jámy vznikly výbuchy z plynů, které se uvolňují z mořského dna ze zásob ropy a zemního plynu. V posledních dvou letech byly podobné úniky plynu zachyceny i na obou amerických pobřežích. Výsledky norské studie a její dopady na vyšetřování záhady bermudského trojúhelníku, která se vysvětluje i mnoha konspiračními teoriemi, se budou řešit i během dubnového setkání Evropské geovědní unie ve Vídni.

V souvislostí s pohořím Tribeč se často používá slovní spojení „bermudský trojúhelník“. Co skutečně se ale na místě děje, přesně nepopsal ani Jozef Karika ve své knize, ani samotný snímek Trhlina. „Jozef Karika popisuje, že lidé mizí. Ale nepopisuje, za jakých okolností. To nechává na čtenáři, potažmo divákovi.“

Nové žánry

Peter Bebjak, který se etabloval jako režisér oblíbených kriminálek, toho má na kontě hodně. Jen v posledním roce kromě Trhliny pracoval třeba i na snímku Správa (o útěků z Osvětimi), angažuje se v politice a koketovat začal i s internetovou televizí – v rámci dystopického seriálu Skvrna. 

„Rád zkouším nové žánry, nové pohledy. A v rámci postapokalyptického žánru si svět vytváříme sami,“ popisuje, jak vznikal seriál o světě, v němž zmizí dospělí a vlády se chopí děti. 

Chtěl bych v osobním životě dělat něco, co bude prospěšné, čím lidem pomohu k tomu, aby netrpěli.
Peter Bebjak

Režisér kriminálek

Kriminálky a thrillery ho provázejí téměř celým profesním životem, dostal se k nim přitom vlastně náhodou. Před lety totiž pro Slovenskou televizi natočil dějiny slovenské kriminalistiky. „V té době se na Slovensku nevyrábělo nic původního. Tento projekt určil směr, kterým jsme se pak vydali,“ vzpomíná Peter Bebjak na projekt, který mapoval největší kriminální případy Slovenska.

„Zajímalo mě, kde nastane ten zkrat. Protože vrahem se může stát i váš blízký,“ uvažuje režisér. 

Žijeme si velmi dobře. A možná právě to nás nutí k tomu, že si to sami pokazíme. A z toho mám strach.
Peter Bebjak

autoři: Lucie Výborná , als
Spustit audio

Související