Šéfredaktorka Radia Wave Iva Jonášová: Poslech podcastů se stále zvyšuje

19. červenec 2021

Šéfredaktorka Radia Wave Iva Jonášová vede od dubna nové rozhlasové oddělení s názvem Rozvoj digitálního audio obsahu, které má na starost podcastovou strategii v rámci Českého rozhlasu. Co je to vlastně podcast a které nové formáty se v rozhlase chystají?

Mnozí naši čtenáři možná stále tápou, co jsou to podcasty. Jak byste je přiblížila?

Podcastem nazýváme jakékoliv audio umístěné na internetu. Zatímco běžně si můžete poslechnout pořad v lineárním vysílání, stejný obsah zároveň najdete i na internetu, konkrétně na webech Českého rozhlasu, na portále mujRozhlas či v jeho aplikaci nebo v jiných podcastových aplikacích. Podcast si navíc posluchači mohou poslechnout kdykoliv a kdekoliv. A když si ho stáhnou, mohou ho poslouchat i tam, kde není připojení. To jsou výhody, které posluchači dneska velmi oceňují právě na poslechu ze záznamu.

Zatímco v zahraničí přišel podcastový boom už v roce 2004, u nás probíhá zhruba třetím rokem. Čím si vysvětlujete takovou oblibu audia na internetu?

Je to dáno změnou životního stylu, kdy lidé kromě lineárního poslechu v daný čas rádi využívají i poslech ze záznamu, a to tehdy, kdy se jim to hodí. Svou roli hraje samozřejmě růst digitální gramotnosti a technologický rozvoj, lidé začali poslouchat audio víc v mobilních a chytrých telefonech a tráví víc času na internetu. Podcasty se začaly objevovat ve Spojených státech už v roce 2004. K nám do Česka dorazily ve větší míře až v roce 2019. Nicméně Český rozhlas zveřejňuje podcasty už od roku 2004, kdy vzniklo Rádio na přání, v němž si mohl posluchač na internetu sestavit své „rádio“ z oblíbených pořadů. Zásadní zlom nastal před dvěma, třemi lety, kdy se k Českému rozhlasu připojila další média, firmy i nezávislí tvůrci a tím se nastartovalo podcastové prostředí v Česku.

Šéfredaktorka Radia Wave Iva Jonášová na vyhlášení Podcastu roku 2021

Jakou roli hraje v našem podcastovém prostředí Český rozhlas?

Profilujeme se tím, že oslovujeme nejrůznější skupiny posluchačů, z různých regionů nebo věkových skupin. A také se zaměřujeme na velkou žánrovou pestrost podcastů. Může jím totiž být reportáž, audio dokument, talk show, rozhovor, zpravodajství, ale i dramatizace nebo četba. Navíc v podcastech výrazně pracujeme se zvukovým designem. Český rozhlas se zkrátka zaměřuje na výrobu kvalitního audio obsahu, ať už ho distribuuje lineárně, nebo formou podcastů. V tuto chvíli nabízíme na internetu k poslechu přes 420 pořadů. Radio Wave se jako stanice pro mladé zaměřuje na podcasty už od roku 2018 a nyní chystáme podcastovou strategii i pro další stanice Českého rozhlasu.

Poslouchají podcasty hlavně mladí lidé nebo i starší generace?

Přechod lidí k podcastům registrujeme hlavně u lidí od 15 do 40 let, jejichž způsob poslechu audia se mění, někteří mladí neposlouchají klasické rádio. Zhruba 75 procent posluchačů Českého rozhlasu dnes poslouchá lineární vysílání a 25 procent podcasty, i když jsou tam průniky – někdo třeba přes den poslouchá zpravodajství v živém vysílání a večer si poslechne podcast. Každopádně posluchačů podcastů velmi rychle přibývá. Je ale zajímavé, že u Českého rozhlasu se obliba podcastu netýká jen mladých lidí – poslech podcastů se totiž neustále zvyšuje například u posluchačů Dvojky, a to jsou převážně starší posluchači.

Během léta chystá Český rozhlas dva nové podcasty – Stopař a Stadiony. Mohla byste je představit?

Pod názvem Stopař se skrývá dvanáct rozhlasových her, které načetl David Novotný. Jednotlivé příběhy si lze poslechnout v různých žánrech, ať už jako western, detektivku, nebo třeba romantický muzikál. Stadiony připravuje moderátor Martin Minha, který jezdí po českých fotbalových stadionech a natáčí tam o nich reportáže, pracuje také s archivy a připravuje rozhovory s fotbalovými legendami. Stopař je k poslechu od 12. července a Stadiony budou zveřejněny v srpnu, obojí na portále a v aplikaci mujRozhlas.

Spustit audio

Související