Odhalte svět ženské virtuozity za zdmi starých španělských klášterů. Nabízíme záznam koncertu souborů Tiburtina Ensemble a Capella de la Torre

30. březen 2019

Oba soubory se pražskému publiku představily 22. ledna 2019 v kostele sv. Šimona a Judy se mší Missa Vidi speciosam skladatele Tomáse Luise de Victoria, která zde zazněla na základě rekonstrukce možného liturgického provedení španělskými řeholnicemi žijícími v 16. století.

Jejich hudební svět se tak ukazuje jako místo, kam sice muži nemají přístup a kde ženy tráví svůj život uzavřené v klauzuře, ale nechybí mu prostor pro svobodné rozvíjení talentu a pro interpretaci nejnovější hudby té doby.

Poslechněte si ukázku ze společného vystoupení obou souborů na Festivalu staré hudby v Utrechtu 2017.

Missa Vidi speciosam Tomáse Luise de Victoria vyšla roku 1592 ve sbírce Missae quattuor, quinque, sex, et octo vocibus, je založena na jeho starším stejnojmenném motetu z roku 1572. Je to šestihlasá skladba pro dva soprány, alt, dva tenory a bas. Řeholnice byly schopné podobné skladby interpretovat, ačkoli nedisponovaly příslušnými hlubokými hlasovými polohami. Z dochovaných pramenů víme, že právě tyto hlasy byly zdvojovány či nahrazovány dulciány – dechovými basovými nástroji, předchůdci dnešního fagotu. Podle dochovaných provozních předpisů pro kůr, kde Victoria pracoval, víme, že jak varhaník, tak hráč na dulcián museli být přítomni při bohoslužbách, na nichž se zpívala polyfonie.

Logo

Ženský vokální soubor Tiburtina ensemble vznikl v roce 2008. Jeho uměleckou vedoucí je Barbora Kabátková, zaměřuje se na interpretaci gregoriánského chorálu, středověkého vícehlasu ale i soudobé hudby. Capella de la Torre pochází z Německa a zaměřuje se na hudbu renesance. V čele souboru stojí hráčka na hoboj a šalmaj Katharina Bäuml. Oba soubory spolu nevystoupily poprvé, nápad na spolupráci se zrodil už v roce 2015. V loňském roce také společně natočily CD Vidi speciosam.

Tomás Luis de Victoria působil v letech 1586 – 1611 v madridském klášteře bosých karmelitek Las Descalzas Reales. Řídil zde hudební provoz a hrál na varhany. Předtím studoval v Římě a také zde byl vysvěcen na kněze, během studií se ale živil provozováním a skládáním hudby. Umění hudby se učil nejprve v Ávile, kde jako chlapec zpíval v katedrálním sboru, později v Římě během studií na Collegiu Germanicu.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.