Nádraží, odkud všechny cesty vedou do Hradce a jsou moc dlouhé
Jezdit vlakem z Prahy do Hradce Králové se nevyplatí. Přestože je Hradec Králové přibližně stejně daleko jako Pardubice, cesta trvá o víc než půl hodiny déle. Je to i kvůli nádraží ve Velkém Oseku. To bylo postaveno na trati z Nymburku do Kolína roku 1870. Ve stejnou dobu stavěli i trať z Velkého Oseka do Chlumce nad Cidlinou a dále do Pardubic. Na hlavní trať ji napojili na severní straně nádraží.
To se ukázalo jako nešikovné pro vlaky mezi Prahou a Hradcem Králové. Vlak přijel od severu, strojvůdce musel s lokomotivou objet soupravu, připojit se na druhé straně a po dalším přehození výhybky se mohlo jet na Hradec dál, zdánlivě zpět. V roce 1940 tu proto postavili takzvanou Kanínskou spojku. Vlaky na Hradec pokračují dál na jih, odbočí doleva a otočí se okolo nádraží o 180 stupňů, aby se po čtyřech kilometrech znovu napojily na hradeckou trať.
Rychlosti dopravy na Hradec Králové to pomohlo jen částečně, a tak se uvažuje i o tom, je že se tu postaví ještě jedna spojka, která osecké nádraží úplně mine, protože v něm rychlíky už nezastavují. Otázkou je, jestli to bude stačit. Zrychlit přepravu má jen o pět minut. Stále tak bude platit, že do Hradce Králové je to vlakem rychlejší s přestupem v Pardubicích.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.