Do Brna! (a taky trochu do Prahy)

24. září 2016

Hlavním hostem sobotní Noční Čajovny byl ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser.

Promluvil například o inscenacích, které v poslední době coby režisér v moravské metropoli nastudoval. Loni na podzim uvedl v Janáčkově divadle operu Její pastorkyňa v hudebním natudování Marka Ivanoviće. "Dlouho jsem v Pastorkyni neviděla takto detailně a citlivě propracované charaktery postav a jejich střety, ani muziku tak vrostlou do jevištních akcí," napsala na webu operaplus.cz Olga Janáčková."Orchestr pojímaný jako integrální součást dění, dominující v těch pasážích, které tuto dominanci snesou, ba vyžadují. Dirigent, který Janáčkovu hudbu dokáže interpretovat jako nedělitelnou, integrální součást inscenace."

Letos Martin Glaser nazkoušel Petrolejové lampy v Mahenově divadle. V adaptaci slavné prózy Jaroslava Havlíčka si roli Štěpky Kiliánové zahrála Hana Tomáš Briešťanská, která za ni nyní získala nominaci na Cenu Divadelních novin.

„Štěpku Kiliánovou, napůl venkovskou a napůl maloměstskou ženu z přelomu 19. a 20. století, ztvárnila Hana Tomáš Briešťanská mimořádně přesvědčivě a patrně zatím ze všech dosavadních inscenací nejvěrněji románové předloze,“ zhodnotil výkon na stránce divadelni-noviny.cz Josef Mlejnek. „Její Štěpka není krásná, ale vyzařuje z ní nenápadný vnitřní půvab. V krátké retrospektivě vidíme nejprve ‚ošklivé káčátko‘, které se pere s kluky, potom dívku vyznačující se nenaučenou urozeností, přirozeně inteligentní, přemýšlivou a přímou. Muži o ní tuší, že je něčím víc, než se zdá, proto se jí nejspíš i bojí.“

„Téměř v groteskním sledu kolem Štěpky korzují její vdané kamarádky zavěšené do manželů a tlačící před sebou kočárky. Čas ubíhá a ona zůstává po třicítce na ocet. Hana T. Briešťanská přirozeně propojuje vnitřní váhavost s vnější ‚kymácivostí‘ gest Štěpky. Prozrazuje-li její postava na jedné straně nejistotu, dokáže být na straně druhé neústupná v jednou učiněných rozhodnutích – při vyhrocených sporech s rodiči, s tchánem Malinou (Vladimír Krátký) nebo švagrem Janem – jako sedláka, který vidí svět přes kopku hnoje, ho velice slušně zahrál Martin Sláma.“

Závěr pořadu jsme věnovali pozvánce na mezinárodní festival 4+4 dny v pohybu, o kterém za organizátory promluvil Pavel Štorek. Přehlídka začíná 30. září a potrvá do 8. října. Její základna bude tentokrát v Radničních domech v centru Prahy.

autor: krs
Spustit audio