Václav Kadrnka: Film je silný, když má před diváky tajemství

10. červenec 2017

3x Vary. Český režisér Václav Kadrnka dostal Křišťálový glóbus na 52. ročníku MFF Karlovy Vary. Poslechněte si s ním rozhovor! Navrch nabízíme výživnou diskuzi s českými a zahraničními kritiky o kvalitách karlovarského filmového festivalu. A do třetice vysílání s Josefem Tukou, režisérem druhého hraného počinu, který Česko v oficiálním programu reprezentoval.

Malý chlapec pod vlivem legend o dětských křížových výpravách utíká z domova za tímto ideálem a jeho otec, rytíř Bořek (Karel Roden) se vydává na pouť za jeho nalezením. Obraz syna se mu ale čím dál víc rozplývá... To je v krátkosti děj vítězného Křižáčka, adaptace básně Jaroslava Vrchlického.

„Chystal jsem baladický film, a to mě přivedlo právě k Vrchlickému. Jeho Svojanovský křižáček ale není balada, je to vlastně mýtus. A nese v sobě autentickou otcovskou emoci,“ říká v rozhovoru pro Vltavu Václav Kadrnka.

Mezi herci a neherci nedělá příliš rozdíl: „Důležité je morální napojení na postavu. Když jsem navštívil Karla Rodena, uvědomil jsem si, že rytířství a otcovství je pro něj výrazný motiv. Přijal můj způsob režírování herců velmi rychle,“ říká režisér o představiteli hlavní role.

„Samozřejmě ve filmu pracuji s motivem víry. Nechtěl jsem ale dělat film, který by polemizoval s křižáky a křesťanstvím. Lidé mi říkají, že křižáci přece byli fanatici. Rozumím tomu, ale jejich doba byla podle mého názoru i duchovní a čistá,“ dodává Kadrnka na téma náboženských motivů.

Druhou polovinu hodinového vysílání Slova o filmu tvoří rozhovor s polskou režisérkou Joannou Kos-Krauze. Její působivý film Ptáci zpívají v Kigali také neodešel bez ceny. Mezinárodní porota ho nakonec vyzdvihla za jeho ženské herecké výkony.

Druhým hraným filmem v soutěži (tentokrát v sekci Na východ od Západu) byla Absence blízkosti, o které jsme v živém vysílání na Vltavě také mluvili. Naším hostem v sobotní Čajovně 1. 7. byl režisér Josef Tuka.

Hlavní hrdinka jeho filmu Hedvika (Jana Plodková) je svobodná matka, která se se svým dítětem musí dočasně uchýlit do domu své matky a jejího přítele. Hedvika má zřejmě raději svého psa než své dítě, ke kterému nedokáže najít vztah, a neumí překlenout ani odcizení s vlastní matkou. Zlomem v jejím vztahu k rodině je to, že najde rodičovské deníky svého otce, kde zaznamenával Hedvičino dětství.

Které byly nejvýraznější filmy napříč letošním karlovarským programem? Na tuto otázku si do mobilního studia Českého rozhlasu na karlovarské kolonádě přinesli v dalším vysílání svou odpověď legendární izraelští kritici a dlouholetí návštěvníci MFF Karlovy Vary.

Byli jimi Dan a Edna Fainaruovi, David González ze serveru Cineuropa a také čeští filmoví publicisté Ondřej Pavlík (redaktor Cinepuru a A2), Jana Bébarová (25fps, Noir film festival), Jana Čížkovská (publicistka a dramaturgyně Febiofestu) a Iva Přivřelová (redaktorka E15). Mluvili jsme díky nim např. o filmech Továrna na nic, Dobrý časy, Měsíc Jupitera, Out, Oklamaný nebo Western.

autor: Pavel Sladký
Spustit audio