Milan Hein: Divadlo Ungelt? Mám radost, že se to povedlo

18. prosinec 2015

Hostem Tandemu Jana Rosáka byl Milan Hein, herec, publicista, moderátor a provozovatel, ředitel i majitel divadla Ungelt. Slavná pražská scéna oslavila v letošním roce 20 let existence, Milan Hein proto zavzpomínal na prověřovací začátky i oblíbené spolupracovníky.

Začátky divadla Ungelt nebyly samozřejmě jednoduché. Milan Hein musel se zpočátku neukotvenou dramaturgií například přesvědčovat herce, aby v jeho divadle vystupovali, postupně se ale dostával do povědomí a situace se zlepšovala. „Měl jsem plno obav, ale zároveň i dost víry. A měl jsem výborné rádce na startu toho divadla, těmi byli Miloš Kopecký a Ota Ornest, dlouholetý ředitel Městských divadel pražských. Ty opravdu nesmírně posvěcené, chytré hlavy, s těmi jsem si konzultoval vlastně, kudy bych se rád vydal.“

Doslovný přepis pořadu dodává firma NEWTON Media. Texty neprocházejí korekturou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, milí posluchači, zdraví vás Jan Rosák, to znamená, že posloucháte Tandem. Dnes je mým hostem divadelní publicista, herec, moderátor a divadelní podnikatel, majitel, provozovatel a ředitel, to je funkcí, dnes už slavného pražského divadla Ungelt Milan Hein. Vítám tě, ahoj.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Ahoj, ahoj.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tvou profesí je divadlo ve všech podobách, ale jestli tomu tak bylo vždycky, tak i na to se zeptám už za chvilku v Tandemu.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je Milan Hein. Už jsem vyjmenoval ty jeho všechny funkce.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Ano, podivil jsem se.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A všechny jsou svým způsobem vždycky kolem divadla Ungelt, což není vůbec žádná náhoda, protože divadlo Ungelt oslavilo 2. října úžasné jubileum. 20 let, to už je víc než plnoletost, jak to vnímáš, prosím tě, těch 20 let?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Je to radost, že se to povedlo. Opravdu 2. října 1995 Miloš Kopecký naše divadlo slavnostně otevřel, první 2, 3 roky byly takové prověřovací, neměl jsme úplně jasno v tom, jakým směrem se vydat, takže mimochodem tam byla třeba besídka, dá se říct, s Halinou Pawlowskou, která tam četla ukázky svých knih. Já jsem si de facto objevil, páč jsem ji postavil na jeviště. Měla hroznou trému a řekla, že to zkusí, tak to byl takový autorský večer Halina Pawlowské, kdyby se lidi na něco chtěli ptát, proboha ať se neptají, ne, nechce se ptát a pak z toho vlastně vytěžila a už se na ty večery těšila a pak, jak čas pokročil, tak už měla svoje večery ve velkých sálech a vlastně to publikum a živý kontakt si začala vychutnávat a vychutnává dodnes. Bratři Justovi tam vystupovali, Nálepková tam měla svůj recitál písně Marlene Dietrich. No a začala se tam hrát komorní činohra, Alena Vránová zahrála famózně hru Bouřlivé jaro, za to dostala první Thalii. A Heinovi došlo, že to bude ta cesta, komorní činohra pro pány herce, hry pro 2, 3 a podobně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že jsi zvolil opravdu velice šikovnou dramaturgii, ostatně o tom svědčí samozřejmě taky obliba a nepochybně nabitý sál, který sice nedisponuje příliš mnoha sedadly, ale za to velice unikátními sedadly.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Je to necelá stovka diváků, ale mi opravdu pokaždé a dlouho dopředu vyprodáno, tak to mě těší.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No pořád máš ty ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Povzbuzuje, nabíjí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pořád máš ty židle jaksi z darů donesené?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Ano, to trvá při každém výroční divadla, jaksi dostávám nové židle od nových kumštýřů, kteří vstupují na prkna divadla nebo od nových vážených person, které do divadla přichází, naposledy daroval židli třeba profesor Pafko, který se stal stálým návštěvníkem divadla, nové herečky Rázlová, Čvančarová a tak dále.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak to vypadá v současné době? Kolik má Ungelt třeba na repertoáru titulů?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
16, Honzo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
16?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
16 her v současné chvíli máme v repertoáru. Někdy si udivilo a dneska tomu rozumím, Jan Tříska prohlásil, když se ho ptali, jak fungují soukromá divadla ve světě, řekl, no fungují tak, že jsou plná. Pokud nejsou plná, tak nejsou ta divadla. Takže já, pokud divák chodí, tak ty hry nestahuju. Teprve, kdy nastává divácký problém třeba po 8, 10 letech a po 250, či 300 reprízách, tak jaksi se smutně s tou inscenací loučíme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To samozřejmě vyžaduje dobrou dramaturgii, uváženou. Myslím si, že se k tomu taky dneska dostaneme, tak se dozvíme, jak Milan Hein vlastně své tituly vybírá.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestliže se mých hostů v Tandemu často ptát, na co jsou v životě pyšní, tak já si myslím, že u tebe, Milane, by to nepochybně byl právě Ungelt jako divadlo Ungelt, protože to se ti povedlo mimořádně.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Asi jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To si ani nedoufal, že by to mohlo mít takový dopad.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
No tak měl jsem plno obav, ale zároveň i dost víry a měl jsem výborné rádce na startu toho divadla, těmi byli Miloš Kopecký a Ota Ornest, dlouholetý ředitel Městských divadel pražských. Ty opravdu nesmírně osvěcené, chytré hlavy a s těmi jsem si konzultoval vlastně, kudy bych se rád vydal.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Musel jsi přesvědčovat třeba herce, kterým jsi svěřoval role v těch vybraných inscenacích, aby přišli k tobě do divadla nebo už, nebo už potom jaksi přicházeli rádi sami?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Potom přicházeli rádi sami, ale zpočátku to bylo dost nejednoznačné, protože nevěděli, o jaké divadlo jde, jakou bude mít poetiku, a jaksi Hein nebyl v povědomí jako respektovaný divadelní ředitel, byl jsem oblastní herec v podstatě ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No právě.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
... v povědomí kolegů, takže to jednoduché nebylo. No Alenka Vránová vstoupila, jako nastavila tu laťku a přišla ta Thalie, dnes už máme 4, takže jsme s Činohrou Národního divadla, považte, náš privátní sklep druhá scéna v této zemi, co do počtu Thalií. Národní divadlo, miliony dotací, a privátní sklep Ungelt bez haléře dotací.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně bez haléře dotací?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
/Souzvuk hlasů/ stálé peníze.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hmm, tak to je, myslím si, naprosto unikátní a obdivuhodný počin samozřejmě. Říkal jsi důležitou věc. Oblastní herec Milan Hein, já bych chtěl v té souvislosti říct, že my jsme se potkali kdysi na zkouškách na DAMU.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Na DAMU.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Oba dva jsme byli odmítnuti ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
No ve finále.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, no, až já nevím v těch závěrečných zkouškách, ale prostě odmítnuti a pamatuju si, že tenkrát paní Fabiánová říkala kluci, tak běžte rovnou k divadlu, a já jsem říkal ne, já jsem se zatvrdil a Milan řekl tak já půjdu.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
A šel.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A šel jsi. No tak já si myslím ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Do Těšínskýho divadla v Českým Těšíně, to byla opravdu, myslím, ta nejgeniálnější škola.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No člověče, ty jsi opravdu prošel těmi, ale velice zodpovědně těmi oblastními divadly a propracoval ses, no. Víš, co mě napadlo v té souvislosti? Že by jsi mohl možná udělat takové představení u sebe v Ungeltu, které by jsi obsadil odmítnutými herci ze zkoušek na DAMU. Hlásím se do té řady a bylo by nás opravdu hodně. Mě napadal třeba Pavel Nový, který třikrát se pokoušel ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Ano, to byl můj kolega a kamarád, v příbramským divadle jsme byli v jedné šatně, tak jsme si taky notovali.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano. Tak příbramskou šatnou jsem prošel taky. Takže vidíš to, to by možná bylo zajímavé představení Odmítnuti.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tahle píseň, která zazněla, byla evidentně jaksi přímo pořízena při představení v Ungeltu. Přibliž nám, Milane, co to bylo za píseň?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Šlo o projekt připravovaný speciálně pro naši letní scénu, máme na Hradčanským náměstí letní scénu, tam se vejde více diváků a pro letní scénu se zrodil původní český komorní muzikál, psala ho má sestra Marta Skarlandtová, libreto a texty písní, hudbu Karel Štolba, muzikál má název Touha jménem Einodis, je o baronce Sidonii Nádherné, poslední majitelce zámku Vrchotovy Janovice, a ten muzikál byl na tělo napsán přímo Martě Kubišové a Anetě Langerové. Marta je zralou paní baronkou, Aneta je mladou baronkou a Kraus, to byl věhlasný sarkastický vídeňský žurnalista a literát, je takový osudový chlapík /souzvuk hlasů/ ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Toho tam hraje Heina.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
... a toho hraje a zpívá, pokouší se zpívat Hein.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty jsi zpíval tady duet s Anetou Langerovou.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
S Anetou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Se SuperStar. To je velká odvaha teda ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Ne, ne ten Kraus je všechno, jen ne krasozpěvec, s tím jsme do toho šli.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rozumím.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Napsala to Skarlandtová, jak jsem pravil a Kubiška, bylo přání obou Mart, aby Krausem byl Hein.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, když si tak povídáme ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Odmítnutý Hein, ano, na DAMU.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Odmítnutá damák, ano. Prosím tě, když jsi zmínil taky sestru, tak jsi mě tak trošičku přehrál do tvého dětství, protože velice často a rád se svých hostů ptám na to, kdo byl v jejich dětství jejich hrdina, to znamená, co jsi třeba čítával, kdo na tebe z těch knížek tak jaksi mával a říkal Milane, budeš jako já?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Miloval jsem Marka Twaina, jako dobrodružnou literaturu, takovou chlapeckou jako.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
A v té době jsem měl jaksi nezvyklé zájmy. Já jsem se stal třeba, Honzo, mistrem Moravy v boxu. To už tuším, že ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to já dokonce jsem slyšel ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
... jsem někdy říkal, protože všechny to vzhledem k tomu, jak šel život dál a vzhledem k okolnostem, kterými se netajím, je to tak absurdní, že jsem mistrem Moravy v boxu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No opravdu, ale teda předpokládám, že juniorský asi.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Ne, jako, ano, dokonce mladší junior, to bylo od 14 do 16 let.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pak tě to nějak přestalo už bavit dávat někomu do huby.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Jsem se nasměroval jinak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No jasně, no. Ale předpokládám, že to nebyl žádný boxer, kdo byl tvým hrdinou. Říkáš hrdinové třeba z knížek Marka Twaina?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Ano. No, vůbec jaksi ta dobrodružná literatura mě bavila, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a jestliže ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Žádné psychologické věci, který mě přitahujou dnes, protože to se mi zdá nejzajímavější a nejdobrodružnější, co se odehrává v každém z nás, teda ten vnitřní svět lidí, tak tenkrát mě logicky v tom mladém čase teda spíš vzrušovalo a lákalo to, co bylo vidět zvnějšku, takové akční.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Samozřejmě ano, člověk se mění, to je, to je naprosto pochopitelné. Ale jestliže jsi měl namířeno na DAMU a chtěl si se stát hercem, byl někdo takovým tvým jaksi idolem hereckým tehdy?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Až v tom pozdějším věku, ale vlastně už když jsem se hlásil na DAMU, tak velký idol byl ten Miloš Kopecký.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Miloš Kopecký.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Miloš Kopecký byl velký idol, byť jsem zpočátku musel hrát, když už jsem pak v divadle hrál ty milovníky, asi jsem nevypadal nejhůř, tak to mě všechno potkávalo, tak mě to nikdy nelákalo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty jsi si střihnul Degriého, viď.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Ano, jako asi ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
... ale Kopecký mě opájel vždycky jako svým chytrým humorem a svou osobností nepochybně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už tě možná začínalo spíš bavit to, to nitro člověka než ta, ta knížková sranda.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Ale i ten jeho komediální ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No jistě.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Talent byl výjimečnej a bavil jaksi lidi nejširších vrstev.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rozumíš, čekal bych, čekal bych třeba, já nevím, Gérarda Philipa nebo Alaina Delona nebo Belmonda, že jo, takovou, jo, to byli takoví jaksi ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Tak Delon mě bral jako, to jaksi se mi zdál velmi jaksi uhrančivý, /souzvuk hlasů/ hráč.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha, no ale Miloš Kopecký je, myslím, Miloš Kopecký, myslím si, docela hezký předobraz a určitě od něj jsi se mohl hodně učit zvlášť proto, že jsi mu byl blízko. Vy jste spolu dělali hodně, viď.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
No, on mě oslovil, to mně velmi polichotilo, na to jsem taky hrdý, nejen na ten Ungelt, když měl Miloš Kopecký udělat, televize ho oslovila, životní zpověď pro Českou televizi, tak řekl já jsem herec zvyklý na dialog, já žádný monology vést nehodlám, tak bych přijal tuhle nabídku, ale trvám na tom, aby se mnou v dialogu rozmlouval o mém života Hein. Dostali jsme se k sobě poprvní tak, že sestra měla pořad Nedělní ráno, já jsem dělal dotáčky, sestra byla hlavně moderátorka ve studiu a jednou z těch dotáček byla návštěva u Miloše Kopeckého. Takže takhle jsme se poznali. Tam přišel televizní štáb a my jsme na jednu klapku opravdu natočili 40minutový rozhovor bez jediného přerušení. A pak se z toho použila polovina, no a pak když Kopecký dostal tuhle nabídku, tak řekl povolejte mi toho Heina.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to je věc, na kterou se nezapomíná, kterou se opravdu můžeš pyšnit.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Pak jsme se velmi spřátelili.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A když si tak představíš Miloše Kopeckého v různých polohách, ve které by ti byl asi pravděpodobně nejbližší? Byly to takové ty vyloženě komediální záležitosti, anebo spíš takové ty tragikomické?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
No ty tragikomické. Vůbec teď v Ungeltu se zaměřujeme především na tragikomedie. Teď po 20leté pauze si v jedné tragikomedii dokonce i hraju. To je opravdu velmi jaksi silná tragikomedie. Má název Mezi úterým a pátkem, napsala to Australanka Smithová, a tam jsem si splnil jedno ze svých chlapeckých uměleckých přání, já jsem obdivoval herečku Reginu Rázlovou jako mladý kluk, to byla originální mladá holka, Boháček s Landovským byla nezaměnitelná teda pro mě. Měl jsem dva sny mimochodem. Jeden privátní, toužil jsem se seznámit s uhrančivou zpěvačkou Martou Kubišovou, to byl privátní sen, ten se mně splnil, až když jsem si otevřel své soukromé divadlo a Marta je dnes má nejbližší přítelkyně, a pak jsem měl ten kumštýřský sen, odehrálo se to všechno v Českém Těšíně v té chlapecké hlavě, a tak Regina Rázlová hraje v představení Mezi úterým a pátkem mou manželku. Je to rozpad 30letého manželství, protože tenhle postarší chlapík zblbnul do milenky, která má o 30 let míň, to jsem si taky obsadil trefně, k té vybavené Rázlové jsou povolal Čvančarovou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ještě vybavenější.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No myslím, že by bylo veliké překvapení, kdyby si můj dnešní host Tandemu Milan Hein vybral jako písničku na přání písničku někoho jiného než své, jaksi se před chvilkou přiznal, velké kamarádky Marty Kubišové. Kdy jsi ji poprvé vlastně zaregistroval třeba Martu myslím jako osobnost?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
No, tak my jsme stejná generace přece, Honzo, tak asi se shodneme na tom, že to byla v té éře toho šedivého socialismu neuvěřitelná zpěvačka i zjevem přece, že jo, to byl uhrančivý zjev. Měla opravdu sexappeal západní kinohvězdy. To mimochodem ta Rázlová pro mě taky tenkrát. A takže tenkrát jsem zaznamenal logicky Martu Kubišovou a snil jsem o tom, se s ní seznámit, protože mě fascinovala tím rozporem té sexy zpěvačky a tou neuvěřitelnou prostotou jaksi v tom svém civilním projevu. Tak nikdy jsem nebyl velký pejskař, dnes jsem mimochodem, ale jako, protože jak ona mluvila o lidech, o svém vztahu ke zvířatům, to mě fascinovalo u této jako velké star, že mě lidsky velmi jako oslovovala. No a pak když jsem si otevřel divadlo, tak jsem asi po 3 letech zjistil, že k té komorní činohře, kterou nám nastartovala tak zdařile Alena Vránová, bych tam chtěl něco jako šanson. Samozřejmě se nabízela jako teda úvaha o Haně Hegerové, ale řekl jsem si, to je dáma, která přece jenom jaksi je zdomácnělá právem na velkém jevišti, svého druhu taky divadelnice, tak jsem přemýšlel dál a vybavila se mi spontánně ta Marta, protože byť není klasická šansoniérka, tak je nesmírně pravdivá v tom svém vlastně civilním autentickém projevu. Kubiška je vždycky Kubiška.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No já myslím, že ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Takže jsem ji oslovil.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a já myslím, že se ti určitě vyplatila tahle ta volba. Možná, že se ti i Marta sama přiznala, že se tam evidentně cítí dobře.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
No Marta tam přišla, rozhlédla se a řekla v malém divadle jsem kdysi jako mladá holka začínala, v tom malém vaše ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Alfě někde začínala, ne?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
... pane Heine ráda skončím, ano. No a Marta neřekne jinak než to už takhle říkala po 2 letech - u nás v divadle, v našem divadla. Marta je jako ten klasický tvor toho, čemu se u nás říká showbyznys určitě není. Vždyť Marta po té 20leté pauze a po tom neuvěřitelném comebacku, který snad neměla žádná zpěvačka na světě na tom Václavským náměstí, mohla vyprodávat haly, ale Martě byl ten svět, kde to řídí manažeři a radí jí, co má zpívat, s kým se má stýkat, kam má či nemá poskytnout rozhovor, to prostě Kubišová je nemanipulovatelná. Takže jaksi si řekla nene, sice by to byly větší peníze, ale já chci někam patřit a budu v tom Ungeltu. No a tak se pozvolna zrodilo i to naše přátelství, trávíme spolu Vánoce, dovolené a je nám dobře.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vůbec. No tak je celkem docela logické, že si dneska prostě Milan Hein vybral jako písničku na přání ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Ano, snad k potěše i mnoha posluchačů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... nepochybně, Martu Kubišovou.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Sedíme spolu s Milanem Heinem ve studiu pořadu Tandem. Tandem je, jak známo, o spolupráci, protože když jeden nešlape, tak to prostě nešlape vůbec, musí šlapat oba dva. A jestliže se tě, Milane, teď zeptám na důležitost spolupráce, tak v podstatě nosím přímo sovy do Atén, protože ty už jsi teď tady nějakou dobu mluvil o tom, jak je důležitá tvoje spolupráce třeba s Martou Kubišovou nebo byla třeba spolupráce s Milošem Kopeckým, nebo se sestrou tvojí. Mimochodem, to je docela zajímavá kategorie, protože sourozenci ne tak často, pakliže nejsou jaksi už zavedeni od určité doby, jako třeba bratři Justové, kterés tady zmiňoval, spolupracují, ale ta spolupráce vaše, to znamená, když se Marta přidala, začala až po nějaké době, viď?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
My jsme vlastně začali spolupracovat při autorských divadelních představeních, to bylo, tuším, v roce 1985 jsme měli premiéru ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už tehdy?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
... prvního společného sourozeneckého představení. Jmenovalo se to Jaksi naruby. Slavná televizní hlasatelka a neznámý oblastní herec, to bylo na plakátech. Jsme spolu vystupovali a zpívali a stepovali v tom představení.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Stepovali?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Ano. Mark Toven nás připravoval. Jako přímo jsme jezdili do Kobylis a trénovali step. Pan Toven byl dojemný, řekl paní Skarlandtová, až budete mít zase nějaký velký třeba vánoční hlasatelský vstup, tak si prosaďte a zastepujte tam. A Marta ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víš, že si nepamatuju, že bych Martu viděl stepovat?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
... nedokázala vysvětlit, že by teda v té hlasatelně jaksi stepovat nemohla. To bylo nádherný. Takže my jsme měli 3 tyhle autorský spektákly s Martou. A Martu to strašně bavilo. Nicméně ta televizní obrazovka, kdo jiný by o tom měl vědět víc než Rosák, jako je zrádná v tom, že ten divák, Marta byla rozhodnuta, že nechá hlášení a s bratrem vytvoří novou autorsko-interpretační divadelní dvojici, ale najednou ti pořadatelé jaksi při představě, že by paní Skarlandtová nebyla tvář té obrazovky, jaksi zrozpačitěli, protože pro ně byla atrakce v tom, že tedy mají tu živou Skarlandtovou s tím bratrem v tom představení pro dva lidi, ale že bychom my vykročili jaksi na svébytnou vlastní divadelní cestu, tak tomu se ten divák, kterého k tomu potřebuješ, bránil. Nicméně dneska myslím, že ta naše spolupráce je nejslastnější, protože nechci nikoho zklamat, ale ségra je teď nejspokojenější, protože to psaní a překládání, Marta píše hry, Marta překládá, píše písňové texty, je jí nejvlastnější. Ten exhibicionismus na rozdíl od tohohle bratra tu Skarlandtovou nikdy nepoháněl. Tu profesi dělala jistě stoprocentně a řekl bych špičkově, ale dnes je spokojenější a myslím věrnější sama sobě. Vůbec jí to nechybí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to neuvěřitelné, protože kdo se jednou dostal na televizní obrazovku, ne že by to bylo takové jaksi omamné médium, ale prostě je to svým způsobem jaksi příjemná záležitost a je zajímavé, že ona tak úspěšná prostě se toho tak s lehkým srdcem a dokonce ráda vzdala.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
To /souzvuk hlasů/ tenkrát /nesrozumitelné/ všechny kolegyně, protože řekla, děvčata, jsou tu nový soukromý televize bez hlasatelek já tady sedět nebudu a čekat, až náš zruší, a dala výpověď.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Měla v nose.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
A za rok nebo za dva, já nevím teďka přesně, jak to bylo, jako opravdu ten obor byl zrušen.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Mimochodem, ségra dnes odmítá jaksi všechny ty retro nabídky, jako když je výročí televize nebo někde se někdo vynoří, jakože aby zavzpomínali, tak ségra řekla to je to nejhorší, co by se mně mohlo přihodit, mě už nespatříte.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já jí docela rozumím, opravdu jí rozumím, ale teď mě zajímá samozřejmě spíš ta vaše spolupráce, jak funguje, kdo z vás je aktivnější v přinášení třeba těch titulů?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
No tak to si jaksi nenechám brát, takže já si tituly a dnes už jsem ve zvýhodněné pozici, že konkrétně vybírám tituly pro své herce, pro své kmenové hvězdy, takže když vyberu titul, tak jsem vybral třeba příklad, zrovna týká se sestry, pro Hanu Maciuchovou k jejím 70. narozeninám krásnou hru, takže nebyla přeložená, takže jsem hned logicky řekl přeloží Skarlandtová.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsem rád, že se Milan Hein zmínil o tom, jak přicházejí nové tituly do divadla Ungelt, protože mě docela zajímá, kde sháníš nebo kde přicházíš k takovým titulům, které u nás nejsou jaksi vůbec obvyklé, dokonce jsi, jsi přiznal, že některé jsou jaksi v originále, to znamená je teprve nutné je přeložit. Marta se toho ráda chopí. Ale to znamená, že ty pravděpodobně jaksi objíždíš světové scény, je to tak?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Ne, Honzo, na to už nám Hein zestárl. Na začátku objížděl New York, Londýn, Paříž, Řím, teď už to funguje tak díky tomu, že Ungelt má věhlas, že ty agentury a ty agentury se tím živí, když dostanou jaksi navíc zahraniční text komorního ražení, hra pro 2 nebo 3, tak už to posílají Heinovi, jestli by to nechtěl hrát tedy v tom Ungeltu, protože ten Ungelt, byť je komorní scéna, je často také na zájezdech, to nás hlavně živí, jinak bychom nepřežili, tak i pro ty agentury je to výhodné, protože kdyby oslovily třeba, já nevím, divadlo ve foyer nebo na zkušebně na Vinohradech, tam se to hraje jednou, dvakrát za měsíc, Hein to hraje čtyřikrát, pětkrát za měsíc ve svém domě v Ungeltu a třikrát třeba na zájezdech pro 500, 800 diváků, poněvadž u nás jsou tak bravurní herci, že s tím prostorem nemají problém a samozřejmě to, co nazkoušejí v Ungeltu, můžou hrát i pro těch 800 lidí nebo kolik třeba v Teplicích nebo v Národním divadle v Brně. Takže ty agentury, aby na tom i vydělaly, už oslovují i ten Ungelt z tohoto důvodu. Takže já vlastně dostávám ty nabídky a už to mám usnadněné tím, že vlastně vím, pro koho teď titul hledám. Takže teďka když mně posílají ty agentury nabídky, tak já vím, že teď hledám titul pro Zlatu Adamovskou na podzim roku 2016, tak to, co Adamovskou nepřipadá v úvahu, nepřipadá v tuhle chvíli v úvahu ani pro Heina a Ungelt.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No z části jsi mi teď odpověděl na nevyřčenou otázku, jakým, jakými kritérii se ten tvůj výběr řídí, ale jednak určitě tady jaksi aktuálně pro ty které herce, ale zajímá mě, jestli máš třeba slabost pro některé autory, dejme tomu, já nevím Simona nebo jestli francouzská spisba je ti bližší třeba než ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Mě spíš, no tak ten svět angloamerických her je pro mě nejdráždivější, no. My teď hrajeme třeba, 20 let už se hraje, 20 let má Ungelt, tak 19,5 let, to byla jedna z prvních inscenací, hrajeme stále Chantal a Schmitzer Hru o manželství, to je Edward Albee.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No samozřejmě není zase až tolik těch her, které jsou pro 2 až 3 herce, což je optimální stav pro tu komorní scénu. Jak je vlastně veliký, je veliká scéna myslím jeviště?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
No 4, 5 metrů, opravdu to je taková druhá Viola. Ale pro ty herce je to nejlákavější, že, protože jako když dostaneš jako herec hru pro 2, 3 lidi, jaksi neslezeš z jeviště a musíš vybudovat oblouk té postavy a vlastně je to tvůj večer.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No jasně a jak říkal kdysi Petr Nárožný, který si zahrál u nás v Mníšku, kde máme taky takové malé divadlo, mimochodem ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
My jsme tam byli.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... tam taky hostovalo vaše divadlo samozřejmě, tak povídal, já jsem říkal, tak jak se ti hrálo takhle? A on povídá, no člověče, když takhle sedíš na tý židli před těmi diváky a oni jsou metr od tebe, to už musíš hrát pravdu, protože ti viděj až na mandle.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Ano.

/ Písnička /

/ Reklama /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Máme těsně před Vánocemi, budete mít nějaký speciální program na Vánoce, Milane?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Ne, ne, my si dáme volno, protože jaksi ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je rozumný.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
... hrajeme každý den a také na zájezdech, takže poslední představení bude 21. prosince. Vánoce budeme všichni slavit v soukromí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je velice rozumné. Čili se můžeme v podstatě posunout až do nového roku. Jak bude vypadat nová sezona? Co připravuješ, protože už jsi tady v podstatě naznačil, že pořád jsi vlastně jaksi v přípravách nejnovější představení. Jestli se nepletu, v lednu bude mít premiéru poslední nový recitál Marty? Je to tak?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
No, vzhledem k onemocnění Marty, Marta se v lednu vrací vůbec na jeviště, tak tu premiéru jsme posunuli na březen. Je to opravdu poslední recitál, tak se bude jmenovat Marty Kubišové, protože Marta je rozhodnutá, že držme palce, aby se to podařilo, v roce 2017, to jí bude 75, svou pěveckou kariéru končí, proto poslední recitál.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No víš, ono se říká ne nadarmo nikdy neříkej nikdy, samozřejmě ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
/Souzvuk hlasů/ v případě dělá tohle.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přečetl jsem si, že ve výhledu máte psychothriller Smrt a dívka, je to tak.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Je to tak. Slavného Polanského film, ale původně je to divadelní hra, podle které Polanski natočil ten film.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
To bude velké sousto, ale já věřím, že divák Ungeltu si s ní poradí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bude pro takové mladí herce, viď.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
No, musíme omladit repertoár, ředitelé a majitelé už neomladíme, ale repertoár jo a tu hereckou skvadru. Famózní herečka Lucie Štěpánková, která bude hrát hlavní ženský part a na to se moc těším. Ta už v Ungeltu hraje.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a už zmíněná benefice Hany Maciuchové, viď se taky připravuje.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
To je hra, která má název Čtyři tisíce dní a v jediné a hlavní ženské roli je tam právě Hanka a má dva mladší herecké partnery.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, nemůžu nezmínit další kategorii tvoji uměleckou a to je to, že nám fušuješ trošičku do našeho rozhlasového řemesla, viď?

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
No, Honzo, já jsem starý rozhlasák. Já jsem dělal externě hlasatele v ostravském rozhlasu, to mi bylo 23, to jsem začínal v Těšínském divadle a externě jsem hlásil v ostravském rozhlase, v televizi jsem tam uváděl nějaký Studio M, takové mládežnické magazíny a v rozhlase jsem tenkrát dost spíkroval a hrál v rozhlasových hrách, když jsem byl v tom Těšínském divadle, pak jsem spolupracoval, když jsem byl herec v Mostě, s rozhlasem v Ústí, no a dneska bych řekl, že jsem to zdařile završil. Mám vlastní autorský pořad v Českém rozhlase, Český rozhlas Dvojka vysílá každou čtvrtou neděli po 11. hodině pořad Kdo židli má, bydlí, což je živá nahrávka s publikem v Ungeltu. Spoluhostitelkou je Marta Kubišová. Teď si nás mohou po Vánocích poslechnout posluchači, to jsme natáčeli včera, hosty budou Dagmar Pecková a Libor Pešek, bohužel bez Martičky, ta zpívá pouze ze záznamu, jinak zpívá vždy živě v tom pořadu, a po Novém roce máme hosty Marka Ebena a herečku, co mi hraje dceru, s tou Rázlovou máme dceru v té hře, Petra Nesvačilová, mladá herečka a režisérka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No hezky si vybíráš, hezky. Takže posluchači se mohou těšit nejenom na to, že když zajdou do Ungeltu, tak tě uvidí a uvidí samozřejmě to, co tam vybíráš, ale když si pustí rádio, tak ...

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Nás uslyší.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vás uslyší. Moc ti děkuju za dnešní návštěvu v rádiu, konkrétně v Tandemu, a samozřejmě přeju ti hezké Vánoce.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Taky, Honzo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Klidné a potom dobrý start do novýho roku a ať se samozřejmě Ungeltu daří i 2016.

Milan HEIN, divadelní publicista, herec, moderátor, ředitel divadla Ungelt
--------------------
Děkuju.
Spustit audio