Je dobře, že DAMU nabízí činohru i alternu. Téma řevnivosti je pro mě nezajímavé, říká Jiří Havelka

16. září 2021

Režisér a herec Jiří Havelka divadlu propadl už na gymnáziu. Na Katedře alternativního a loutkového divadla pražské DAMU se po dostudování stal pedagogem a pak i na osm let vedoucím katedry. Na DAMU dodnes existuje napětí mezi těmi, kteří studují činoherní divadlo, a těmi, kteří dělají takzvanou alternu, přiznává: „To není žádné tajemství, že tam napětí fungovalo. Když jsem studoval, tak to bylo jasně znát. Zároveň si dobře pamatuji paralelní ročník činohry.“

Řevnivost podle Havelky žije dál, svým způsobem trochu záhadně. „Konkurence tam je tématem, i když už možná dávno vyprázdněným,“ uvažuje.

Čtěte také

„Zažil jsem to potom sám jako pedagog a pak i vedoucí katedry. Zjistil jsem, že s každým novým ročníkem se to znovu oživuje a vůbec s tím nemá cenu jakkoli bojovat. Dokonce na to ani reagovat. Prostě – obě katedry se nějak a dost zásadně vyprofilovaly. Zároveň se teď dotýkáme kauzy, která aktuálně na DAMU probíhá a nasvěcuje to celé ještě v nějakém jiném světle,“ připomíná Havelka.

Naráží tak na studentskou iniciativu #nemusistovydrzet. Podle facebookových stránek poukazuje na „zastrašování, šikanu nebo sexuální obtěžování ze stran pedagogů jsou tématem této iniciativy, jejímž cílem je zlepšit prostředí na škole. A zamezit, aby se problémy nadále zakopávaly pod koberec. Na stranu studentů se postavil umělecký šéf ND Daniel Špinar.“

Čtěte také

„Já osobně jsem to nikdy nepociťoval jako něco zásadního. Jako pedagog a vedoucí katedry jsem se soustředil na to, co jsem schopen změnit na katedře, protože celofakultně tam něco měnit je velmi složité procesuálně.“

Výuka na obou fakultách probíhá jinak. „Je jedině dobře, že je DAMU schopna poskytnout dva naprosto odlišné přístupy k divadlu. Téma řevnivosti nebo proč je to tady takové a tady jiné, proč přijímáme studenty, když jinde odpadnou, tak to je pro mě už úplně nezajímavé a mrtvé téma.“

Celé Hovory Vlastimila Ježka najdete v audiozáznamu.

Dozvíte se, jak se dívá na vedení Jana Schmida ve Studiu Ypsilon. A proč je stále členem generačního souboru VOSTO5, který se po 25 letech od svého založení poprvé usídlil na stálé adrese bývalého kina Vzlet v pražských Vršovicích?

autoři: Vlastimil Ježek , lup
Spustit audio

Související