Hastrman: love story, pohádka, horor

14. květen 2018

Když tvůrce etablovaný v jiných žánrech debutuje jako režisér hraného filmu, bývá to událost. Platí to i pro Ondřeje Havelku, který jako svůj první snímek adaptoval román Miloše Urbana Hastrman. Má několik dějových i významových rovin, scenáristé (Petr Hudský a režisér) z nich však zvolili jen některé a pouze první část předlohy.

Film Hastrman se odehrává ve třicátých letech 19. století, což tvůrcům umožnilo akcentovat romantický milostný příběh. Nepominuli přitom pohádkové a hororové prvky, působivost lidových rituálů ani půvaby krajiny. Prolínají se tu a stýkají žánry; ale nepřekážejí si.

Ústřední hrdina, baron de Caus, se vrací do rodného kraje, aby se postaral o odkaz předků, obnovil rybníky, ochránil krajinu. Zamiluje se do nespoutané vesnické krásky Katynky, láká ho zjevem, inteligencí i temperamentem. Musí o ni však soupeřit s celou vesnicí, zejména s farářem, a hlavně svést boj se sebou samým. Sídlí v něm totiž dvě bytosti, vedle kultivovaného šlechtice i netvor nezvládající zvířecí pudy. Zápasí jak s vášnivou láskou, tak s duší stiženou zvířecími dispozicemi i handicapy.


Děj je rozčleněn ročními dobami a pohansko-křesťanskými zvykoslovnými obřady. Vesničané jimi s ironií revoltují proti zavedeným řádům. Milostný motiv je však stále přítomen, pokud se ocitá v pozadí, film ztrácí na síle. Zhruba v poslední třetině pocítíme jistou rozvláčnost - patrně i proto, že tušíme vyústění dramatu. Naštěstí jsou tu další vrstvy, které příběh nabíjejí, zvlášť působivé záběry přírody umocňující nevtíravý ekologický podtext.


Režisér měl cit pro výběr herců. Karel Dobrý v hlavní roli je působivý a podmanivý jako baron de Caus i jako Hastrman. Stejně tak Simona Zmrzlá coby temperamentní Katynka a Jan Kolařík v roli faráře. Kamera Diviše Marka je rozevlátá i decentní, podtrhuje dramatické momenty a nevtíravě oslavuje krajinu. Uznání zaslouží i autor hudby Petr Wajsar a Havelkův výběr hudby k lidovým slavnostem.

autor: Agáta Pilátová
Spustit audio

Více o tématu